Dyskusja:17-09.01: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 2: Linia 2:
  
 
# Brak zapewnienia niezależności organu nadzorczego przez projektowane przepisy. Umożliwia wywieranie wpływu politycznego na organ.
 
# Brak zapewnienia niezależności organu nadzorczego przez projektowane przepisy. Umożliwia wywieranie wpływu politycznego na organ.
 +
# Art. 20 - kandydat na Prezesa UODO. Proponuję aby do wymagań na kandydata na prezesa dodać wymóg posiadania kompetencji kierowniczych oraz posiadania odpowiedniego stażu pracy na stanowisku kierowniczym, analogicznie jak w przypadku wymagań na kandydata na Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zapis “4) przez  okres  co  najmniej  pięciu  lat  wykonywała  czynności  bezpośrednio  związane  z ochroną danych osobowych; ” Proponuję zamienić na “posiada wiedzę oraz co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe z zakresu ochrony danych osobowych”.”
 
# dot. "''Art. 34.1. Przy Prezesie Urzędu działa Rada do Spraw Ochrony Danych Osobowych, zwana dalej „Radą”. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Urzędu.''" ''':Jedyny wymóg dot. kandydata do rady to wyższe wykształcenie. Czy to jest wystarczające?'''
 
# dot. "''Art. 34.1. Przy Prezesie Urzędu działa Rada do Spraw Ochrony Danych Osobowych, zwana dalej „Radą”. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Urzędu.''" ''':Jedyny wymóg dot. kandydata do rady to wyższe wykształcenie. Czy to jest wystarczające?'''
 +
# Wąptliwości budzą zapisy w Rozdziale 3 projektu dotyczące procesu certyfikacji. Zgodnie z art. 6 certyfikacji będzie dokonywał Prezes UODO.
 +
#Rozdział 9, art. 82 i 83 - Nakładanie kar pieniężnych. Nie widzę uzasadnienia dla odmiennego traktowania podmiotów administracji publicznej w zakresie nakładania kar pieniężnych przez Prezesa UODO. Zapisy projektu stawiają w uprzywilejowanej pozycji podmioty publiczne (o których mowa w art. 9 pkt 1 – 12 i 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Odmiennie będą traktowane uczelnie publiczne i prywatne.
 +
# Art. 86.1. Tworzy się Fundusz Ochrony Danych Osobowych, zwany dalej „Funduszem”, którego dysponentem jest Prezes Urzędu."''3. Przychodami  Funduszu  są  środki  finansowe  pochodzące  z  1%  kar  pieniężnych nakładanych  przez  Prezesa  Urzędu.  Środku  z  Funduszu  nie  mogą  być  podstawą  osiągania przychodu przez pracowników Urzędu.''''. Taki zapis niesie ryzyko, że Prezes UODO będzie dążył do maksymalizacji środków będących w jego dyspozycji a pochodzących z kar pieniężnych.
 
#
 
#
  
Linia 8: Linia 12:
 
# ...
 
# ...
 
# ...
 
# ...
 +
 +
=== Uwagi JDo ===
 +
(Piszę trochę kolokwialnie ze względu na brak czasu przed wyjazdem). Projekt ustawy jest czysto administracyjny i wypełnia delegacje z RODO. Popieram spostrzeżenie JŻm, że wymogi dla członka Rady ds. Ochrony Danych Osobowych powinny być co najmniej poszerzone o udokumentowane doświadczenie w przedmiotowym zakresie, np. trzyletnie pełnienie funkcji pełnomocnika/ABI/inspektora dla certyfikowanego systemu ODO. Następna sprawa - projekt ustawy (zgodnie z jedną z wielu opcji z RODO) nadaje wyłączność na certyfikowanie urzędowi, który jednocześnie (też zgodnie z RODO) jest podmiotem akredytującym. Ucina to rozważane poprzednio możliwości certyfikacji przez podmioty branżowe/komercyjne. Uważam, że należy to wskazać, z oczekiwaniem dopuszczenia takiej możliwości, dodatkowo do ww. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:14, 10 paź 2017 (CEST)

Aktualna wersja na dzień 15:12, 12 paź 2017