Dyskusja:14-02.06: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "Co do zawartości dokumentu to nie mam żadnych zastrzeżeń. Można by jednak zasugerować dodatkowe zmiany w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wym...")
 
 
Linia 2: Linia 2:
 
Dlaczego więc nie utworzyć wymagań dla nauczycieli informatyki. Wiem, że zostaną one odrzucone  ale kropla drąży skałę więc powinniśmy wyartykułować swoje oczekiwania.<br>
 
Dlaczego więc nie utworzyć wymagań dla nauczycieli informatyki. Wiem, że zostaną one odrzucone  ale kropla drąży skałę więc powinniśmy wyartykułować swoje oczekiwania.<br>
 
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 14:32, 13 lut 2014 (CET)
 
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 14:32, 13 lut 2014 (CET)
 +
 +
----
 +
Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o przesłanie uwag dotyczących projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli przesyła swoją opinię.<br>
 +
Nie wnosimy zastrzeżeń do proponowanych zmian. Jednocześnie pragniemy zauważyć, iż należałoby poddać głębszemu przeglądowi zmieniane rozporządzenie. Autorzy zajęli się w nim ze szczególną troską kompetencjami nauczycieli języków obcych. Nie muszą oni legitymować się ukończeniem studiów filologicznych lecz mogą potwierdzać znajomość posługiwania się językiem obcym poprzez certyfikaty wyszczególnione w załączniku.<br>
 +
Stoimy na stanowisku iż w podobny sposób należałoby określić wymagania dla nauczycieli informatyki.<br>
 +
Określone w § 2 wymagania ukończenia studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu, ewentualnie studiów podyplomowych, zamyka drogę informatykom którzy ukończyli inne studia np. fizyka, astronomia matematyka czy zarządzanie. Swoją wiedzę są w stanie potwierdzić odpowiednimi certyfikatami międzynarodowych organizacji czy też publikacjami. Sztandarowym przykładem jest<strong> fizyk</strong> Tim Berners-Lee powszechnie uważany za ojca WWW.<br>
 +
§ 3 wyszczególniający kwalifikacje nauczycieli w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych otwiera drogę dla osób, które ukończyły studia wyższe na innym kierunku czy specjalności niż nauczany oraz ukończyły kurs kwalifikacyjny. W tym wypadku uważamy iż samo ukończenie kursu kwalifikacyjnego, nie jest wystarczające by zapewnić odpowiedni poziom nauczania informatyki.<br>
 +
Proponujemy opracowanie szczegółowych wymagań dla nauczycieli informatyki, jednocześnie oferujemy swoją pomoc w tym zakresie.<br>
 +
Pragniemy zaznaczyć iż nasze stanowisko jest zbieżne z dokumentem pt. „''Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji''” opracowanym przez Radę ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy Ministrze Edukacji Narodowej w 2010 r. Zawarta w nim analiza SWOT jako słabe strony wyszczególnia między innymi:<br>
 +
- słabe przygotowanie nauczycieli przedmiotów informatycznych, zwłaszcza nauczycieli informatyki w gimnazjum i w liceum, w zakresie podstaw informatyki,<br>
 +
- wiele form kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i informatyki nie realizuje standardów w tym zakresie,<br>
 +
- brak systemu weryfikacji kompetencji informatycznych i dydaktycznych absolwentów różnych zorganizowanych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli,<br>
 +
- niewystarczające przygotowanie w uczelniach nowych nauczycieli do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w swojej pracy zawodowej i dydaktycznej,<br>
 +
- studia podyplomowe z informatyki nie przygotowują na odpowiednim poziomie w zakresie podstaw informatyki,<br>
 +
- brak systemu certyfikacji informatycznego przygotowania nauczycieli, który odnosiłby się bezpośrednio do umiejętności pracy z uczniami w klasie. <br>
 +
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 20:21, 26 lut 2014 (CET)--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 20:21, 26 lut 2014 (CET)

Aktualna wersja na dzień 19:21, 26 lut 2014