Dyskusja:14-02.05: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
No tu jest pole do popisu. Jeśli chcemy zapewnić sobie następców albo po prostu świadomych userów to musimy się wypowiedzieć!!!!!<br>
 
No tu jest pole do popisu. Jeśli chcemy zapewnić sobie następców albo po prostu świadomych userów to musimy się wypowiedzieć!!!!!<br>
 
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:35, 13 lut 2014 (CET)<br>
 
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:35, 13 lut 2014 (CET)<br>
Propozycje:<br>
+
 
Dodać w załączniku 1, w obszarze 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną punkt 7) Zna podstawowe wyrażenia logiczne „lub”, ”oraz”, „zaprzeczenie”<br>
+
 
 +
Polskie Towarzystwo Informatyczne jest zaniepokojone poziomem kształcenia w zakresie informatyki. Świadczą o tym dane z egzaminów maturalnych w roku 2013. Tylko nieco ponad 1% zdających wybrał informatykę jako egzamin dodatkowy. Jedynie historia sztuki i historia muzyki były mniej popularne. Zadania związane z programowaniem były rozwiązywane prawidłowo ledwo przez 9-12% zdających.
 +
Mając na uwadze troskę o przyszłą kadrę informatyczną lecz także świadomych użytkowników nowych technologii tworzących społeczeństwo informacyjne uważamy że kształcenie w zakresie informatyki należy rozpocząć najszybciej jak tylko jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy więc swoje uwagi i propozycje.<br>
 +
Proponujemy w załączniku 1, w obszarze 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną dodać punkt 7) Zna podstawowe wyrażenia logiczne „lub”, ”oraz”, „zaprzeczenie”.<br>
 +
W załączniku 2 słusznie zauważono, że do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należy między innymi umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji.
 +
Stwierdzono też że ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym a nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z '''różnych przedmiotów'''.<br>
 +
Dlatego stoimy na stanowisku iż należy poddać modyfikacji program zajęć komputerowych łącznie ze zmianą jego nazwą, która winna brzmieć zajęcia informatyczne. Podstawy posługiwania się komputerem, programami edukacyjnymi jak również wyszukiwanie i korzystanie z informacji to umiejętności, które nabywane i utrwalane są w toku wykorzystywania komputerów podczas zajęć z innych przedmiotów. <br>
 +
Proponujemy więc wykreślenie z Treści nauczania - wymagania szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej w p.8 Zajęcia komputerowe. Uczeń kończący klasę III:<br>
 +
pozycji<br>
 +
1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie;<br>
 +
2) posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;<br>
 +
3) wyszukuje i korzysta z informacji;<br>
 +
4) tworzy teksty i rysunki<br>
 +
 
 +
Zwracamy też uwagę na fakt iż komputery są jedynie narzędziem informatyki, którą można nauczać także bez ich wykorzystania. Metoda ''Computer Science Unplugged'' zakłada prezentowanie w prosty sposób poprzez zabawę podstawowych koncepcje związanych z działaniem urządzeń komputerowych bez ich użycia. Prezentacje, zabawy logiczne oraz wstęp do programowania przy użyciu środowisk programistycznych stworzonych dla dzieci jak np. ''Scratch'' są elementami które należałoby wprowadzić w miejsce wykreślonych treści. W zalecanych warunkach i sposobach realizacji zajęć komputerowych należałoby więc wykreślić zdanie: „Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z komputerami”.<br>
 +
Pragniemy zauważyć na powielające się tematy zajęć komputerowych w I i II etapie kształcenia związane z podstawami użytkowania komputerów, wyszukiwaniem informacji wprowadzaniem tekstu i tworzeniem prostych rysunków. Niezależnie od wyartykułowanej już opinii iż zagadnienia te winny być realizowane przy okazji wykorzystywania komputerów w innych przedmiotach, wskazujemy na fakt funkcjonowania na dynamicznym rynku informatycznym wielu różnych narzędzi. Nie można więc traktować nauki ich wykorzystania jako wiedzy uniwersalnej. Proponujemy więc dalsze kształcenie w zakresie algorytmiki, podstaw programowania oraz wprowadzenie podstaw budowy komputera.<br>
 +
Autorzy rozporządzenia wskazują na znaczącą rolę bibliotek szkolnych. Zapomnieli jednak o bibliotekach cyfrowych, które posiadają znacznie większe zasoby, niż te które są w stanie zgromadzić pojedyncze placówki oświatowe. Celem działania bibliotek szkolnych stanowić więc powinno również zapewnienie szerokiego dostępu do bibliotek cyfrowych.<br>
 
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 09:25, 25 lut 2014 (CET)
 
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 09:25, 25 lut 2014 (CET)

Wersja z 11:23, 25 lut 2014