14-02.06: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(+dokument referencyjny)
(redakcja i formatowanie opinii)
Linia 17: Linia 17:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Polskie Towarzystwo Informatyczne przekazuje opinię dotyczącą ...
+
Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o przesłanie uwag dotyczących projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli przesyła swoją opinię.
  
Opracowanie: ...
+
Nie wnosimy zastrzeżeń do proponowanych zmian. Jednocześnie pragniemy zauważyć, iż należałoby poddać głębszemu przeglądowi zmieniane rozporządzenie. Autorzy zajęli się w nim ze szczególną troską kompetencjami nauczycieli języków obcych. Nie muszą oni legitymować się ukończeniem studiów filologicznych, lecz mogą potwierdzać znajomość posługiwania się językiem obcym poprzez certyfikaty wyszczególnione w załączniku.
 +
 
 +
'''Stoimy na stanowisku iż w podobny sposób należałoby określić wymagania dla nauczycieli informatyki.'''
 +
 
 +
Określone w § 2 wymagania ukończenia studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu, ewentualnie studiów podyplomowych, zamyka drogę informatykom, którzy ukończyli inne studia np. fizyka, astronomia matematyka czy zarządzanie. Swoją wiedzę są w stanie potwierdzić odpowiednimi certyfikatami międzynarodowych organizacji czy też publikacjami. Sztandarowym przykładem jest fizyk Tim Berners-Lee powszechnie uważany za ojca WWW.
 +
 
 +
§ 3 wyszczególniający kwalifikacje nauczycieli w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych otwiera drogę dla osób, które ukończyły studia wyższe na innym kierunku czy specjalności niż nauczany oraz ukończyły kurs kwalifikacyjny. W tym wypadku uważamy iż samo ukończenie kursu kwalifikacyjnego nie jest wystarczające by zapewnić odpowiedni poziom nauczania informatyki.
 +
 
 +
Proponujemy opracowanie szczegółowych wymagań dla nauczycieli informatyki, jednocześnie oferujemy swoją pomoc w tym zakresie. Pragniemy zaznaczyć iż nasze stanowisko jest zbieżne z dokumentem pt. „Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji” opracowanym przez Radę ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy Ministrze Edukacji Narodowej w 2010 r.
 +
 
 +
Zawarta w nim analiza SWOT jako słabe strony wyszczególnia między innymi:
 +
* słabe przygotowanie nauczycieli przedmiotów informatycznych, zwłaszcza nauczycieli informatyki w gimnazjum i w liceum, w zakresie podstaw informatyki,
 +
* wiele form kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i informatyki nie realizuje standardów w tym zakresie,
 +
* brak systemu weryfikacji kompetencji informatycznych i dydaktycznych absolwentów różnych zorganizowanych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
 +
* niewystarczające przygotowanie w uczelniach nowych nauczycieli do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w swojej pracy zawodowej i dydaktycznej,
 +
* studia podyplomowe z informatyki nie przygotowują na odpowiednim poziomie w zakresie podstaw informatyki,
 +
* brak systemu certyfikacji informatycznego przygotowania nauczycieli, który odnosiłby się bezpośrednio do umiejętności pracy z uczniami w klasie.
 +
 
 +
 
 +
Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br>
 +
Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński
 +
 
 +
 
 +
Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.06#Opinia
  
 
|}
 
|}
 
Zlecone do wysłania ...
 
Zlecone do wysłania ...

Wersja z 23:19, 27 lut 2014