Dyskusja:14-08.01: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wpis)
Linia 13: Linia 13:
  
 
Uwagi ok, ale projekt jest bardzo istotny ze względu na możliwą instytucjonalizację certyfikacji zawodowej informatyków-praktyków. A o certyfikacji takiej mówi si e w PTI od zawsze, mówiłem też o tym na ostatnim posiedzeniu ZG. I pod tym kątem warto przyjrzeć się temu projektowi. Więcej wieczorem. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 09:37, 6 sie 2014 (CEST)
 
Uwagi ok, ale projekt jest bardzo istotny ze względu na możliwą instytucjonalizację certyfikacji zawodowej informatyków-praktyków. A o certyfikacji takiej mówi si e w PTI od zawsze, mówiłem też o tym na ostatnim posiedzeniu ZG. I pod tym kątem warto przyjrzeć się temu projektowi. Więcej wieczorem. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 09:37, 6 sie 2014 (CEST)
 +
=======================
 +
Uważam, że proponowane w projekcie wprowadzanie zakazu nadawania starych wersji kompetencji jest błędne. Po pierwsze, kwalifikacje mogą być nadawane przez uczelnie lub szkoły. Proces kształcenia w każdej z nich to kilka lat. Program studiów czy zajęć w szkole musi być przygotowany i zatwierdzony ze znacznym wyprzedzeniem. Tymczasem z proponowanej treści wynika, że po stwierdzeniu nowych wymagań wobec kwalifikacji wprowadza się nową wersję/kwalifikację, a ta stara jest wycofywana z rejestru, co oznacza, że nie można jej nadawać. Nie widzę określonego terminu uprawomocnienia się takiej decyzji, nie widzę też okresu przejściowego. Oznacza to, że rozpoczynając studia mogę nie zdobyć kwalifikacji, jeśli program studiów nie zostanie uzupełniony o nowe wymagania. Co więcej, biorąc pod uwagę wieloletnie funkcjonowanie rejestru, piąta czy dwunasta wersja kwalifikacji może istotnie odbiegać od pierwowzoru. Nakaz nadawania tylko aktualnej wersji spowoduje brak dostępu do specjalistów z kwalifikacjami w pierwotnym kształcie.
 +
 +
Przykładowo, kiedyś programowanie komputera wymagało umiejętności skutecznego (dokładnego i najlepiej szybkiego) dziurkowania kart. Później programowanie wymagało opanowania poleceń języka programowania i kilku bibliotek. Teraz programowanie wymaga opanowania struktury języka i skutecznego czytania dokumentacji i analizowania setek bibliotek. Maszyn programowanych kartami perforowanymi już nie ma, ale np. assemblera często już "się nie uczy", mimo, że nadal w wielu zastosowaniach nie ma innego sposobu zaprogramowania urządzenia. Jakiś czas temu była fala poszukiwań programistów Cobola, bo podaży nowych nie było, a stare systemy trzeba było jakoś utrzymywać/migrować. Stara wersja kompetencji może być potrzebna do obsłużenia starej wersji systemu (ogólnie - czegoś), więc zakazanie/uniemożliwienie jej zdobywania nie jest prawidłowe.--[[Użytkownik:Klasa Tomasz|Klasa Tomasz]] ([[Dyskusja użytkownika:Klasa Tomasz|dyskusja]]) 15:04, 6 sie 2014 (CEST)

Wersja z 13:04, 6 sie 2014