14-02.10: Różnice pomiędzy wersjami
Z WSTOIn
(wstępny tekst opinii) |
(uzgodniona treść opinii) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | |||
Polskie Towarzystwo Informatyczne przekazuje swoje uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. | Polskie Towarzystwo Informatyczne przekazuje swoje uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. | ||
Doceniamy oraz popieramy starania Ministerstwa Finansów odnośnie upowszechnienia elektronicznej wymiany danych. Obowiązek składania deklaracji wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej obejmuje płatników, którzy dysponują już odpowiednimi środkami technicznymi, gdyż są oni również płatnikami składek w systemie ubezpieczeń społecznych zobligowanymi do przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych w formie dokumentu elektronicznego. | Doceniamy oraz popieramy starania Ministerstwa Finansów odnośnie upowszechnienia elektronicznej wymiany danych. Obowiązek składania deklaracji wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej obejmuje płatników, którzy dysponują już odpowiednimi środkami technicznymi, gdyż są oni również płatnikami składek w systemie ubezpieczeń społecznych zobligowanymi do przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych w formie dokumentu elektronicznego. | ||
+ | |||
Mamy jednak zastrzeżenia do art. 45ba ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który skraca czas na złożenie deklaracji w formie dokumentu papierowego - koniec stycznia zamiast końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Rozumiemy intencje autorów projektu dotyczące usprawnienia pracy po stronie organów podatkowych - przeniesienie danych z dokumentu papierowego jest znacznie dłuższe. Zwracamy jednak uwagę, że w grupie płatników i podmiotów wyłączonych z obowiązku składania deklaracji wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej są m.in. drobni rzemieślnicy, handlowcy czy stowarzyszenia takie jak kombatanci. Często nie dysponują oni odpowiednimi środkami technicznymi, które nie tylko pozwoliłyby im dobrowolnie przesyłać deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, lecz także nie są w stanie nabyć oprogramowanie usprawniające proces przygotowania danych do deklaracji w formie dokumentu papierowego. Przytoczony zapis jest dla nich dyskryminujący. | Mamy jednak zastrzeżenia do art. 45ba ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który skraca czas na złożenie deklaracji w formie dokumentu papierowego - koniec stycznia zamiast końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Rozumiemy intencje autorów projektu dotyczące usprawnienia pracy po stronie organów podatkowych - przeniesienie danych z dokumentu papierowego jest znacznie dłuższe. Zwracamy jednak uwagę, że w grupie płatników i podmiotów wyłączonych z obowiązku składania deklaracji wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej są m.in. drobni rzemieślnicy, handlowcy czy stowarzyszenia takie jak kombatanci. Często nie dysponują oni odpowiednimi środkami technicznymi, które nie tylko pozwoliłyby im dobrowolnie przesyłać deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, lecz także nie są w stanie nabyć oprogramowanie usprawniające proces przygotowania danych do deklaracji w formie dokumentu papierowego. Przytoczony zapis jest dla nich dyskryminujący. | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
− | + | Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br> | |
− | + | Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński | |
− | + | Opinia w wersji dostępnej do kopiowania znajduje się na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.10#Opinia | |
|} | |} | ||
− | Zlecone do wysłania ... | + | Zlecone do wysłania 2014-03-24 |
+ | |||
+ | <!--[[:Plik:14-02.10.Opinia(skan).pdf|Skan wysłanej opinii]]--> |