14-02.09: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(utw. strony)
 
(wpisanie opinii)
Linia 11: Linia 11:
  
 
=== Opinia ===
 
=== Opinia ===
Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.09|strona dyskusji]].
+
Wypracowanie opinii - Sekcji PTI ds. Edukacji Informatycznej.
  
 
'''Opinia'''
 
'''Opinia'''
Linia 17: Linia 17:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Polskie Towarzystwo Informatyczne przekazuje opinię dotyczącą ...
+
<center>
 +
'''Opinia'''<br>
 +
'''o projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o systemie informacji oświatowej'''<br>
 +
'''skierowanym przez Ministra Edukacji Narodowej do uzgodnień i konsultacji'''<br>
 +
</center>
  
Opracowanie: ...
+
Polskie Towarzystwo Informatyczne za bezsprzeczną uznaje konieczność poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia. 
 +
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty wymaga zdaniem Towarzystwa ponownego, głębokiego przemyślenia proponowanych zmian, gdyż będą one miały ogromny wpływ na jakość kształcenia w polskiej szkole, a tym samym na miejsce Polski w świecie w obszarze edukacji.
 +
 
 +
1. Niepokojem napełnia fakt, że realizacja zmian sprowadza się do nałożenia  na ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zadania zapewnienia uczniom klas I-III szkoły podstawowej bezpłatnego podręcznika przeznaczonego do kształcenia zintegrowanego, co jak wynika z dalszych zmian w ustawie, w konsekwencji sprowadza się do ustalenia jednego podręcznika, takiego samego dla wszystkich uczniów. W Art. 1.pkt. 1) Ustawy o Systemie Oświaty czytamy:<br>
 +
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: <br>
 +
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
 +
 
 +
co oznacza prawo dzieci i młodzieży do indywidualnego rozwoju w zależności od nabytej wiedzy, umiejętności, kompetencji personalnych i społecznych oraz zdolności. Wprowadzając jeden podręcznik pozbawia się tej możliwości uczniów utrudniając jednocześnie możliwość personalizacji kształcenia przez nauczycieli.
 +
 
 +
2. W przypadku klas  I-III bezpłatne podręczniki mają dotyczyć treści nauczania z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej albo języka nowożytnego.  Oznacza to że darmowy  podręcznik nie będzie  obejmował edukacji komputerowej, plastycznej i technicznej. Szkoły będą mogły co prawda przeznaczać dodatkowe środki na zakup  materiałów ćwiczeniowych, jednak należy się spodziewać, że ze względu na małą wielkość tych środków będą one przeznaczane na zakup materiałów potrzebnych do edukacji matematycznej czy polonistycznej.  Brak darmowego podręcznika będzie skutkował nie wybieraniem podręcznika w ogóle i spowoduje obniżenie poziomu edukacji komputerowej (i tak na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej pozostawiającego wiele do życzenia). Należy przypomnieć, że wprowadzenie wydzielonej i rozliczanej godzinowo edukacji komputerowej w klasach I-III jest jednym w większych sukcesów ostatnich modyfikacji podstawy programowej i pozytywnie wyróżnia Polskę na tle innych krajów. 
 +
 
 +
3. W kontekście dopuszczenia podręczników i materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej, w tym dostępnych poprzez Internet, duże wątpliwości budzi Art. 22ag, mówiący o tym, że podręczniki, materiały edukacyjne zastępujące podręcznik i materiały ćwiczeniowe […] są własnością organu prowadzącego szkołę. W szczególności nie jest to możliwe w przypadku materiałów udostępnianych przez sieć i znajdujących się na serwerze wydawcy, czy właściciela materiałów. Zapis ten nie znajduje również zastosowania do e-podręcznika tworzonego na licencji Creative-Commons. Można się spodziewać, że przyjęcie zapisu w takiej formie w praktyce wyeliminuje wszystkie materiały elektroniczne on-line. Odczytujemy, że zapis ten wprowadzono w celu wymuszenia, by prawa własności zostały przeniesione na organ prowadzący szkołę, ale w obecnej formie nie pozwala on na dostosowanie i wykorzystanie wielu narzędzi wspomagania nauczania, które powstały już w ramach projektów POKL, a do których prawa własności posiada właściwe ministerstwo, a nie organ prowadzący szkołę. W rezultacie, posiadane narzędzia, mimo iż zostały sfinansowane z pieniędzy publicznych i mogą zostać użyte jako podręczniki lub nośniki nowych treści – nie zostaną wykorzystane ze względu na fakt, że zapis w obecnej formie nie przewiduje udzielenia licencji organowi prowadzącemu szkołę przez inny organ administracji państwowej, np. ministerstwo.
 +
 
 +
4. Terminarz realizacji ustawy w roku 2014 jest bardzo napięty i w praktyce nie pozwala na podjęcie racjonalnych decyzji. W szczególności podręczniki (pierwsze egzemplarze) będą znane po 6 lipca 2104, co oznacza że nauczyciele nie będą mieli czasu na zapoznanie się z podręcznikami przed końcem roku szkolnego. Decyzje o wyborze podręcznika będą więc podejmowane na radach pedagogicznych w ostatnich dniach sierpnia bez odpowiedniej dyskusji.  W związku z tym należy oczekiwać, że podręczniki do szkół trafią z opóźnieniem i nie będą osiągalne w dniu 1 września.
 +
 
 +
Opinię sporządzili członkowie Sekcji PTI ds. Edukacji Informatycznej: dr hab. Piotr Bała, prof. UMK, dr Anna Beata Kwiatkowska, mgr Tomasz Klasa,
  
 
|}
 
|}
Zlecone do wysłania ...
+
Zlecone do wysłania 11 marca 2014 r.

Wersja z 17:31, 11 mar 2014