14-02.06: Różnice pomiędzy wersjami
Z WSTOIn
(+dokument referencyjny) |
(redakcja i formatowanie opinii) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | Polskie Towarzystwo Informatyczne | + | Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o przesłanie uwag dotyczących projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli przesyła swoją opinię. |
− | Opracowanie: ... | + | Nie wnosimy zastrzeżeń do proponowanych zmian. Jednocześnie pragniemy zauważyć, iż należałoby poddać głębszemu przeglądowi zmieniane rozporządzenie. Autorzy zajęli się w nim ze szczególną troską kompetencjami nauczycieli języków obcych. Nie muszą oni legitymować się ukończeniem studiów filologicznych, lecz mogą potwierdzać znajomość posługiwania się językiem obcym poprzez certyfikaty wyszczególnione w załączniku. |
+ | |||
+ | '''Stoimy na stanowisku iż w podobny sposób należałoby określić wymagania dla nauczycieli informatyki.''' | ||
+ | |||
+ | Określone w § 2 wymagania ukończenia studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu, ewentualnie studiów podyplomowych, zamyka drogę informatykom, którzy ukończyli inne studia np. fizyka, astronomia matematyka czy zarządzanie. Swoją wiedzę są w stanie potwierdzić odpowiednimi certyfikatami międzynarodowych organizacji czy też publikacjami. Sztandarowym przykładem jest fizyk Tim Berners-Lee powszechnie uważany za ojca WWW. | ||
+ | |||
+ | § 3 wyszczególniający kwalifikacje nauczycieli w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych otwiera drogę dla osób, które ukończyły studia wyższe na innym kierunku czy specjalności niż nauczany oraz ukończyły kurs kwalifikacyjny. W tym wypadku uważamy iż samo ukończenie kursu kwalifikacyjnego nie jest wystarczające by zapewnić odpowiedni poziom nauczania informatyki. | ||
+ | |||
+ | Proponujemy opracowanie szczegółowych wymagań dla nauczycieli informatyki, jednocześnie oferujemy swoją pomoc w tym zakresie. Pragniemy zaznaczyć iż nasze stanowisko jest zbieżne z dokumentem pt. „Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji” opracowanym przez Radę ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy Ministrze Edukacji Narodowej w 2010 r. | ||
+ | |||
+ | Zawarta w nim analiza SWOT jako słabe strony wyszczególnia między innymi: | ||
+ | * słabe przygotowanie nauczycieli przedmiotów informatycznych, zwłaszcza nauczycieli informatyki w gimnazjum i w liceum, w zakresie podstaw informatyki, | ||
+ | * wiele form kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i informatyki nie realizuje standardów w tym zakresie, | ||
+ | * brak systemu weryfikacji kompetencji informatycznych i dydaktycznych absolwentów różnych zorganizowanych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli, | ||
+ | * niewystarczające przygotowanie w uczelniach nowych nauczycieli do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w swojej pracy zawodowej i dydaktycznej, | ||
+ | * studia podyplomowe z informatyki nie przygotowują na odpowiednim poziomie w zakresie podstaw informatyki, | ||
+ | * brak systemu certyfikacji informatycznego przygotowania nauczycieli, który odnosiłby się bezpośrednio do umiejętności pracy z uczniami w klasie. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br> | ||
+ | Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.06#Opinia | ||
|} | |} | ||
Zlecone do wysłania ... | Zlecone do wysłania ... |