14-04.04: Różnice pomiędzy wersjami
Z WSTOIn
(akt.) |
(tekst opinii) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | Polskie Towarzystwo Informatyczne | + | Polskie Towarzystwo Informatyczne jako jeden z celów statutowych stawia sobie popieranie wszelkich działań mających na celu wspieranie rozwoju cyfryzacji jednostek uprawnionych, w tym szczególnie szkół i bibliotek. W naszej opinii propozycja zawarta w projekcie rozporządzenia utrzymania wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych na poziomie nie mniej niż 2 Mb/s do jednostki uprawnionej i 1Mb/s od jednostki uprawnionej jest niewystarczająca i nieadekwatna do obecnie szeroko prowadzonej cyfryzacji polskich szkół i bibliotek. |
− | ... | + | Wyrażamy zaniepokojenie brakiem w rozporządzeniu wskazania wartości optymalnego poziomu łącza, a jedynie utrzymania poziomu minimalnego przepustowości łącza. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że takie zapisy sprzyjają utrzymaniu minimalnego zalecenia, co przyczyni się do zahamowania procesu modernizacji szkół i bibliotek oraz uniemożliwi efektywne korzystanie z nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Czynione obecnie starania doposażania placówek z publicznych środków w urządzenia oraz rozwiązania IT staną się nieracjonalnymi wydatkami. |
+ | Projekt rozporządzenia jest niezgodny ze strategicznymi działaniami UE, w szczególności strategią Europa 2020 - Agendą Cyfrową, która definiuje przepustowości na poziomie 30 Mb/s jako zalecenie dla 70% gospodarstw domowych, a 30% gospodarstw na poziomie 100 Mb/s. Szkoły i biblioteki pełnią znacznie szerszą rolę w lokalnej społeczności, pozwalając na korzystanie z zasobów dużej liczbie użytkowników. | ||
− | + | W kontekście powyższego należy wykazać szczególną dbałość w perspektywie roku 2020 o szerokopasmową infrastrukturę, adekwatną do zwiększających się potrzeb korzystania z e-usług i przygotowania do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. | |
− | + | Projekt rozporządzenia jest niespójny z zalecanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej działaniami w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020. W dokumencie „Rekomendacje” dotyczącym realizacji działań: „''Zakup sprzętu ICT, wg standardów ujętych w programie rządowym „Cyfrowa szkoła''” oraz „''Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu wszystkich przedmiotów''” ujęto zalecenia: „''Zalecana przepustowość łącza symetrycznego w szkole musi być zrealizowana na najlepszym szerokopasmowym dostępnym technicznie poziomie, a docelowo do roku 2020 należy dążyć do osiągnięcia przepustowości na poziomie 1 Gb/s uwzględniając lokalne warunki techniczne. Dobór parametrów przepustowości łącza szerokopasmowego do sieci w szkole powinien uwzględniać liczbę końcowych użytkowników oraz urządzeń komputerowych na terenie szkoły.''” | |
+ | Pozostawienie takich zapisów w rozporządzeniu uniemożliwi również skuteczne wdrożenie projektu e-podręczniki, prowadzonego obecnie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. | ||
− | + | Mając na uwadze dotychczasowe kierunki zmian w polskich szkołach w ramach prowadzonego projektu „Cyfrowa Szkoła” oraz propozycję wdrożenia e-podręcznika oceniamy, że w perspektywie 2014-2020 standard przepływności łącza w szkołach powinien zakładać szerokopasmowy dostęp do Internetu, o wydajności co najmniej 100Mb/s przyjmując, że jako minimalny dostęp w najbliższej 2-3 latach będzie wymagany przez Agendę Cyfrową poziom 30 Mb/s. | |
+ | W rozporządzeniu powinna być podana instytucja odpowiedzialna za kontrolę wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu jednostek uprawnionych. Wskazanie organu kontrolującego pozwoli na rzeczywistą poprawę warunków i realizację cyfryzacji jednostek. | ||
+ | |||
+ | Wyznaczenie standardów i rekomendacji dla infrastruktury sieciowo-sprzętowej w poszczególnych placówkach pozwoliłoby na optymalne zarządzanie oraz bezpieczeństwo sieciowe. | ||
+ | |||
+ | Polskie Towarzystwo Informatyczne negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia w sprawie wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu jednostek uprawnionych | ||
+ | |||
+ | Opinię opracowali:<br> | ||
+ | Beata Chodacka<br> | ||
+ | Beata Ostrowska<br> | ||
+ | Dariusz Stachecki | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Opinia w wersji dostępnej do kopiowania znajduje się na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-04.04#Opinia | ||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
Zlecone do wysłania 2014-04-23 | Zlecone do wysłania 2014-04-23 | ||
− | [[:Plik:14- | + | [[:Plik:14-04.04.Opinia(skan).pdf|Skan wysłanej opinii]] |