14-02.03: Różnice pomiędzy wersjami
Z WSTOIn
(utw. strony) |
(uzupełn.) |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.03|strona dyskusji]]. | Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.03|strona dyskusji]]. | ||
− | ''' | + | '''Tekst opinii''' |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | |||
− | Opracowanie: ... | + | Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o przesłanie uwag dotyczących projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenia w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli prezentuje poniżej swoją opinię. |
+ | |||
+ | Uważamy za zasadne przeprowadzanie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli - pozwala to na usystematyzowane kwalifikowanie komercyjnie działających jednostek zajmujących się kształceniem. Wobec dużej liczby takich podmiotów i zróżnicowanego poziomu ich usług stosowanie takiego podejścia jest konieczne. | ||
+ | |||
+ | Pozytywnie oceniamy zmianę par. 3 p. 1 związaną z uchyleniem wymogu, aby co najmniej 80% osób niebędących nauczycielami posiadało pięcioletnie doświadczenie zawodowego w zakresie doskonalenia lub kształcenia nauczycieli oraz legitymowało się ukończeniem form doskonalenia zawodowego w łącznym wymiarze co najmniej 160 godzin. Wymóg ten mocno ogranicza możliwość współpracy placówek z praktykami. | ||
+ | |||
+ | Wprowadzony w to miejsce do par. 3 p. 1 lit. c) wymóg posiadania odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zawodowego wydaje się jednak zbyt ogólny. Rozporządzenie nie wskazuje sposobu weryfikacji doświadczenia zawodowego, a wykształcenie wobec bardzo zróżnicowanego poziomu kształcenia, również na uczelniach wyższych, wydaje się warunkiem niewystarczającym. Działające w Rzeczypospolitej Polskiej organizacje naukowe, zawodowe i techniczne mogłyby w tym względzie być pomocne i udzielać kandydatom odpowiednich rekomendacji. | ||
+ | |||
+ | Rekomendacja PTI: '''Dodanie do lit. c) przed kropką wymogu "''oraz posiadają rekomendację kierunkową od organizacji naukowej, technicznej lub zawodowej działającej w Rzeczpospolitej Polskiej''".''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Polskie Towarzystwo Informatyczne stoi na stanowisku, iż spowodowana usunięciem z par. 3 p. 1 litery h) rezygnacja z wymogu posiadania wykwalifikowanej kadry organizacyjno-technicznej jest nieuzasadniona i negatywnie odbije się na procesie kształcenia. Powszechnie wiadomo jest, iż nauczyciele - szczególnie przedmiotów humanistycznych - nie zawsze są w stanie sprawnie radzić sobie np. ze sprzętem multimedialnym. Wobec braku wykwalifikowanej pomocy można oczekiwać, iż będą rezygnowali ze stosowania nowoczesnych technologii. | ||
+ | |||
+ | Rekomendacja PTI: '''Utrzymanie w par. 3 p. 1 przepisu z dotychczasowej litery h).'''<br> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br> | ||
+ | Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.03#Opinia | ||
|} | |} | ||
− | Zlecone do wysłania ... | + | Zlecone do wysłania 2 marca 2014 r. |
+ | |||
+ | [[:Plik:14-02.03.Opinia(skan).pdf|Skan wysłanej opinii]] |