14-02.02: Różnice pomiędzy wersjami

Z WSTOIn
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(utw. strony materiałów i opinii)
 
(dodanie odsyłacza do podziękowania)
 
Linia 13: Linia 13:
 
Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.02|strona dyskusji]].
 
Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.02|strona dyskusji]].
  
'''Opinia'''
+
{| class="wikitable collapsible collapsed" width=100%
{| class="wikitable"
+
!
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Polskie Towarzystwo Informatyczne przekazuje opinię dotyczącą ...
 
  
Opracowanie: ...
+
Polskie Towarzystwo Informatyczne przesyła opinię dotyczącą projektu ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej.
 +
 
 +
Po zapoznaniu się z przedmiotowym dokumentem wyrażamy wyrazy uznania za projekt aktu prawnego, który w sposób konkretny i przemyślany dba o prawa jednostki do prywatności i do ochrony jej danych osobowych.
 +
 
 +
W kwestiach szczegółowych przekazujemy poniższe stwierdzenia i rekomendacje.
 +
 
 +
Analiza artykułu 8 wykazuje, że zawiera on definicję danych identyczną z określeniem danych zawartym w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych (tzw. dane wrażliwe używając określenia opisowego), ponadto artykuł ten wprowadza konstrukcję inną niż konstrukcja całości artykułu 27 ustawy o ochronie danych osobowych (uoodo), ustanawiającego zakaz przetwarzania zamkniętego katalogu danych osobowych, a następnie dopuszczającego takie przetwarzania dla zamkniętego wykazu przypadków. W szczególności art. 27 uoodo dopuszcza przetwarzanie danych wrażliwych tylko pod warunkiem wyrażenia zgody na piśmie, natomiast omawiany art. 8 mówi tylko o tym, że dane takie nie mogą być zbierane na zasadzie obowiązku. Takie stwierdzenie w żadnym wypadku nie prowadzi do konkluzji, iż wymogiem jest zgoda pisemna, konieczne jest zatem doprowadzenie do zgodności zapisów obu ustaw.
 +
 
 +
Rekomendacja PTI: '''Zmiana treści artykułu 8 na następującą "''W badaniach statystycznych prowadzonych z udziałem osób fizycznych zbieranie danych ujawniających pochodzenie [...] jest możliwe przy spełnieniu właściwych wymagań ustawy o ochronie danych osobowych''". Ponadto należy rozważyć wprowadzenie zamiast powtarzającego za uodoo wykazu (wskazanego w poprzednim zdaniu jako "[...]") wskazanie jako referencyjnego art. 27 uodoo.'''
 +
 
 +
 
 +
Artykuł 13 w zakresie ust. 3 p. 3 budzi nasze obawy ze względu na jego dyskusyjną efektywność i równie dyskusyjna możliwość egzekwowania szczególnie w przypadku mniejszych jednostek jak np. gminy. O ile określony w art. 13 ust. 3 p. 2 obowiązek przekazywania Prezesowi GUS informacji o zawartości informacyjnej i funkcjonalnej systemów uważamy za słuszny, to obowiązek konsultowania zawartości informacyjnej i funkcjonalnej systemów na etapie projektowania może mieć negatywny wpływ na wdrażanie nowych rozwiązań. Sądzimy, że zapis artykułu 13 ust. 4 uprawniający Prezesa GUS do zgłaszania wniosków dotyczących zakresu informacyjnego i wymogów jakości danych byłby wystarczający.
 +
 
 +
Rekomendacja PTI: '''Wnioskujemy o wykreślenie z artykułu 13 ust. 3 punktu 3.'''
 +
 
 +
 
 +
W artykule 18 w ust. 1 według nas zasadnym byłoby określenie w jaki sposób będą przekazywane i udostępniane dane badania statystycznego.
 +
 
 +
Rekomendacja PTI: '''Dodanie po p. 7 ust. 1 artykułu 18 punktu o treści "''sposób przekazywania i udostępniania danych''".'''
 +
 
 +
 
 +
W artykule 28 ust. 1 określa osoby uprawnione do prowadzenia badań statystycznych - oprócz rachmistrza spisowego i ankietera statystycznego wyszczególnia również rzeczoznawcę. Brakuje jednak definicji rzeczoznawcy, a warunki jakie musi on spełniać są zbyt ogólne. Wykształcenie wyższe wobec bardzo zróżnicowanego poziomu kształcenie uczelni wyższych wydaje się warunkiem niewystarczającym, a ustawa nie wskazuje sposobu weryfikacji wiedzy specjalistycznej. Jednocześnie wiadomo, że organizacje naukowe, zawodowe i techniczne działające w Rzeczpospolitej Polskiej prowadzą rejestry rzeczoznawców. Zasadnym jest wskazanie tej grupy specjalistów jako uprawnionych do prowadzenia badań statystycznych.
 +
 
 +
Rekomendacja PTI: '''Nadanie punktowi 5 ust. 1 artykułu 28 następującej treści "''5. Postanowienia ust. 4 stosuje się odpowiednio do rzeczoznawców, przy czym czynności swoje wykonują oni na podstawie umów cywilnoprawnych, i muszą oni posiadać wykształcenie wyższe oraz wiedzę specjalistyczną potwierdzaną rejestracją jako rzeczoznawca przez organizację naukową, techniczną lub zawodową działającą w Rzeczpospolitej Polskiej''.'''
 +
 
 +
 
 +
Wprowadzony w artykule 35b ust. 4 wymóg informowania uważamy za niewystarczający, gdyż zabrakło w nim odwołania się do warunków wymaganych artykułem 8. Należy to bezwzględnie uzupełnić.
 +
 
 +
Rekomendacja PTI: '''W artykule 35b w ust. 4 przed kropką dodać warunek "'', a w razie zbierania danych zdefiniowanych w artykule 8 poinformowanie o trybie zbierania takich danych''".'''
 +
 
 +
 
 +
Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br>
 +
Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński
 +
 
 +
 
 +
Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.02#Opinia
  
 
|}
 
|}
Zlecone do wysłania ...
+
Zlecone do wysłania 16 lutego 2014 r.
 +
 
 +
[[:Plik:14-02.02.Opinia(skan).pdf|Skan wysłanej opinii]]
 +
 
 +
[[:Plik:Mat-14-02_02m01.pdf|Podziękowanie za opinię]]

Aktualna wersja na dzień 21:48, 9 kwi 2014