Dyskusja:14-02.05: Różnice pomiędzy wersjami
Z WSTOIn
Linia 1: | Linia 1: | ||
No tu jest pole do popisu. Jeśli chcemy zapewnić sobie następców albo po prostu świadomych userów to musimy się wypowiedzieć!!!!!<br> | No tu jest pole do popisu. Jeśli chcemy zapewnić sobie następców albo po prostu świadomych userów to musimy się wypowiedzieć!!!!!<br> | ||
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:35, 13 lut 2014 (CET)<br> | --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:35, 13 lut 2014 (CET)<br> | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | Polskie Towarzystwo Informatyczne jest zaniepokojone poziomem kształcenia w zakresie informatyki. Świadczą o tym dane z egzaminów maturalnych w roku 2013. Tylko nieco ponad 1% zdających wybrał informatykę jako egzamin dodatkowy. Jedynie historia sztuki i historia muzyki były mniej popularne. Zadania związane z programowaniem były rozwiązywane prawidłowo ledwo przez 9-12% zdających. | ||
+ | Mając na uwadze troskę o przyszłą kadrę informatyczną lecz także świadomych użytkowników nowych technologii tworzących społeczeństwo informacyjne uważamy że kształcenie w zakresie informatyki należy rozpocząć najszybciej jak tylko jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy więc swoje uwagi i propozycje.<br> | ||
+ | Proponujemy w załączniku 1, w obszarze 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną dodać punkt 7) Zna podstawowe wyrażenia logiczne „lub”, ”oraz”, „zaprzeczenie”.<br> | ||
+ | W załączniku 2 słusznie zauważono, że do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należy między innymi umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji. | ||
+ | Stwierdzono też że ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym a nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z '''różnych przedmiotów'''.<br> | ||
+ | Dlatego stoimy na stanowisku iż należy poddać modyfikacji program zajęć komputerowych łącznie ze zmianą jego nazwą, która winna brzmieć zajęcia informatyczne. Podstawy posługiwania się komputerem, programami edukacyjnymi jak również wyszukiwanie i korzystanie z informacji to umiejętności, które nabywane i utrwalane są w toku wykorzystywania komputerów podczas zajęć z innych przedmiotów. <br> | ||
+ | Proponujemy więc wykreślenie z Treści nauczania - wymagania szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej w p.8 Zajęcia komputerowe. Uczeń kończący klasę III:<br> | ||
+ | pozycji<br> | ||
+ | 1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie;<br> | ||
+ | 2) posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;<br> | ||
+ | 3) wyszukuje i korzysta z informacji;<br> | ||
+ | 4) tworzy teksty i rysunki<br> | ||
+ | |||
+ | Zwracamy też uwagę na fakt iż komputery są jedynie narzędziem informatyki, którą można nauczać także bez ich wykorzystania. Metoda ''Computer Science Unplugged'' zakłada prezentowanie w prosty sposób poprzez zabawę podstawowych koncepcje związanych z działaniem urządzeń komputerowych bez ich użycia. Prezentacje, zabawy logiczne oraz wstęp do programowania przy użyciu środowisk programistycznych stworzonych dla dzieci jak np. ''Scratch'' są elementami które należałoby wprowadzić w miejsce wykreślonych treści. W zalecanych warunkach i sposobach realizacji zajęć komputerowych należałoby więc wykreślić zdanie: „Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z komputerami”.<br> | ||
+ | Pragniemy zauważyć na powielające się tematy zajęć komputerowych w I i II etapie kształcenia związane z podstawami użytkowania komputerów, wyszukiwaniem informacji wprowadzaniem tekstu i tworzeniem prostych rysunków. Niezależnie od wyartykułowanej już opinii iż zagadnienia te winny być realizowane przy okazji wykorzystywania komputerów w innych przedmiotach, wskazujemy na fakt funkcjonowania na dynamicznym rynku informatycznym wielu różnych narzędzi. Nie można więc traktować nauki ich wykorzystania jako wiedzy uniwersalnej. Proponujemy więc dalsze kształcenie w zakresie algorytmiki, podstaw programowania oraz wprowadzenie podstaw budowy komputera.<br> | ||
+ | Autorzy rozporządzenia wskazują na znaczącą rolę bibliotek szkolnych. Zapomnieli jednak o bibliotekach cyfrowych, które posiadają znacznie większe zasoby, niż te które są w stanie zgromadzić pojedyncze placówki oświatowe. Celem działania bibliotek szkolnych stanowić więc powinno również zapewnienie szerokiego dostępu do bibliotek cyfrowych.<br> | ||
--[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 09:25, 25 lut 2014 (CET) | --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 09:25, 25 lut 2014 (CET) |