Dyskusja:16-01.01/SI-TKu: Różnice pomiędzy wersjami
Z WSTOIn
m (Przesunięcie na początek głównej części mojej wypowiedzi) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Linia 45: | Linia 36: | ||
• Cały rozdział omawia narzędzia czy kierunki realizacji strategii - wcześniej brakuje głównego celu: zbudowania spójnej struktury informacyjnej państwa, adekwatnej do potrzeb administracji oraz obowiązków informacyjnych wymaganych prawem od obywateli i przedsiębiorców | • Cały rozdział omawia narzędzia czy kierunki realizacji strategii - wcześniej brakuje głównego celu: zbudowania spójnej struktury informacyjnej państwa, adekwatnej do potrzeb administracji oraz obowiązków informacyjnych wymaganych prawem od obywateli i przedsiębiorców | ||
− | • Brak podkreślenia, że "bieżący, łatwy dostęp do danych gromadzonych przez służby publiczne" powinien być realizowany przy użyciu Otwartych Danych | + | • Brak podkreślenia, że ''"bieżący, łatwy dostęp do danych gromadzonych przez służby publiczne"'' powinien być realizowany przy użyciu Otwartych Danych |
Linia 62: | Linia 53: | ||
• Cały akapit o usługach chmurowych jest tam wmieszany właściwie "ni pricziom" - to narzędzie realizacyjne, które powinno być omawiane w p. " Rozwój centrów przetwarzania danych e-administracji" | • Cały akapit o usługach chmurowych jest tam wmieszany właściwie "ni pricziom" - to narzędzie realizacyjne, które powinno być omawiane w p. " Rozwój centrów przetwarzania danych e-administracji" | ||
− | • Definicja podstaw struktur informacyjnych administracji tu została sprowadzona tylko do roli narzędzia ("zbudowanie ponadresortowej bazy analitycznej (hurtowni danych), której celem będzie integracja zasobów informacyjnych z różnych źródeł"), i to w dalszej perspektywie | + | • Definicja podstaw struktur informacyjnych administracji tu została sprowadzona tylko do roli narzędzia (''"zbudowanie ponadresortowej bazy analitycznej (hurtowni danych), której celem będzie integracja zasobów informacyjnych z różnych źródeł"''), i to w dalszej perspektywie |
Linia 69: | Linia 60: | ||
• te trzy rozdziały właściwie się powielają, pomieszane są cele strategiczne z narzędziami (np. API) - to powinien być wspólny rozdział "Jeden portal informacji i usług administracji rządowej" | • te trzy rozdziały właściwie się powielają, pomieszane są cele strategiczne z narzędziami (np. API) - to powinien być wspólny rozdział "Jeden portal informacji i usług administracji rządowej" | ||
− | • "na wzór brytyjski i amerykański" - kilka wzorów znalazłoby się też w bliżej okolicy, tym bardziej, że wymienione portale tych krajów działają w modelu prawa administracyjnego dużo bardziej zbliżonego do naszego, niż USA i Wielka Brytania: | + | • "''na wzór brytyjski i amerykański''" - kilka wzorów znalazłoby się też w bliżej okolicy, tym bardziej, że wymienione portale tych krajów działają w modelu prawa administracyjnego dużo bardziej zbliżonego do naszego, niż USA i Wielka Brytania: |
np. https://www.slovensko.sk, https://portal.gov.cz, https://magyarorszag.hu, https://www.eesti.ee, https://www.epaslaugos.lt, https://www.latvija.lv, http://www.egov.bg, http://www.hitro.hr | np. https://www.slovensko.sk, https://portal.gov.cz, https://magyarorszag.hu, https://www.eesti.ee, https://www.epaslaugos.lt, https://www.latvija.lv, http://www.egov.bg, http://www.hitro.hr | ||
Linia 84: | Linia 75: | ||
Przyjęcie jednolitego standardu cyfrowej identyfikacji obywateli | Przyjęcie jednolitego standardu cyfrowej identyfikacji obywateli | ||
− | • Moim zdaniem to powinno być sformułowane dużo silniej, | + | • Moim zdaniem to powinno być sformułowane dużo silniej, niż tylko jako ''"rozważenie powrotu do koncepcji dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (funkcjonującego obecnie już w 26 państwach Europy)''" |
'''Rozwój centrów przetwarzania danych e-administracji''' | '''Rozwój centrów przetwarzania danych e-administracji''' | ||
− | • " Analogiczne mechanizmy muszą być wdrożone i zastosowane wobec wszystkich innych systemów i zasobów danych znajdujących się z posiadaniu całej administracji" - w jaki sposób minister cyfryzacji jako koordynator może to wymusić na innych resortach - właściwie jest to tylko pobożne życzenie | + | • ''"Analogiczne mechanizmy muszą być wdrożone i zastosowane wobec wszystkich innych systemów i zasobów danych znajdujących się z posiadaniu całej administracji"'' - w jaki sposób minister cyfryzacji jako koordynator może to wymusić na innych resortach - właściwie jest to tylko pobożne życzenie |
Linia 96: | Linia 87: | ||
• Właściwie mowa powinna być o wznowieniu działalności KRMC - ostatnie posiedzenie KRMC odbyło się 23 września 2015 | • Właściwie mowa powinna być o wznowieniu działalności KRMC - ostatnie posiedzenie KRMC odbyło się 23 września 2015 | ||
− | • " Muszą wreszcie zawierać szacunki całkowitych kosztów związanych z istnieniem tworzonych systemów, a nie tylko budżet na jego | + | • ''"Muszą wreszcie zawierać szacunki całkowitych kosztów związanych z istnieniem tworzonych systemów, a nie tylko budżet na jego powstanie"'' - To jest zagadnienie szersze, niż tylko projekty informatyczne administracji publiczne, chodzi o cel ich tworzenia jako narzędzi wspomagających legislację i jej przestrzeganie - nie tylko oszacowania kosztów, ale także oszacowania obciążeń administracyjnych dla administracji publicznej oraz innych korzystających (np. zobowiązanych do korzystania z danego systemu) |
− | • " W przypadku środków UE, należy wpisać do kryteriów formalnych projektów operacyjnych obowiązku posiadania pozytywnej opinii KRMC." - Warto kontynuować kierunek wskazany swojego czasu w wytycznych oceny projektów przez MIR: obowiązek stosowania określonego poziomu otwartości danych (co najmniej 2 lub 3 gwiazdki w klasyfikacji "5 Star Open Data" oraz stosowania WGAC 2.0 w interfejsach (zgodnie z rozporządzeniem o KRI), a w projektach systemów, których to dotyczy, dodatkowe punkty oceny za wyposażenie systemów w API dla ponownego wykorzystania informacji publicznej | + | • ''"W przypadku środków UE, należy wpisać do kryteriów formalnych projektów operacyjnych obowiązku posiadania pozytywnej opinii KRMC."'' - Warto kontynuować kierunek wskazany swojego czasu w wytycznych oceny projektów przez MIR: obowiązek stosowania określonego poziomu otwartości danych (co najmniej 2 lub 3 gwiazdki w klasyfikacji "5 Star Open Data" oraz stosowania WGAC 2.0 w interfejsach (zgodnie z rozporządzeniem o KRI), a w projektach systemów, których to dotyczy, dodatkowe punkty oceny za wyposażenie systemów w API dla ponownego wykorzystania informacji publicznej |
'''Konsultacje społeczne oraz udział społeczny w procesie legislacyjnym''' | '''Konsultacje społeczne oraz udział społeczny w procesie legislacyjnym''' | ||
− | • "Elektroniczne konsultacje społeczne to element nowoczesnego i otwartego państwa. Konieczne jest reaktywowanie portalu konsultacje.gov.pl dla konsultacji w obrębie całej administracji państwowej" - No comments - wystarczy spojrzeć na dotychczasowe statystyki obecnej kadencji Sejmu - 95% to projekty poselskie bez konsultacji, bez uzasadnienia, bez ocen skutków regulacji i testu regulacyjnego | + | • ''"Elektroniczne konsultacje społeczne to element nowoczesnego i otwartego państwa. Konieczne jest reaktywowanie portalu konsultacje.gov.pl dla konsultacji w obrębie całej administracji państwowej"'' - No comments - wystarczy spojrzeć na dotychczasowe statystyki obecnej kadencji Sejmu - 95% to projekty poselskie bez konsultacji, bez uzasadnienia, bez ocen skutków regulacji i testu regulacyjnego |
− | '''Przyjęcie standardu elektronicznego obiegu dokumentów w administracji | + | '''Przyjęcie standardu elektronicznego obiegu dokumentów w administracji/Zwiększenie efektywności wydatkowania środków z POPC 2014-2020''' |
− | Zwiększenie efektywności wydatkowania środków z POPC 2014-2020''' | + | |
• Oba rozdziały przedstawiają raczej oczywiste działanie operacyjne a nie cele strategiczne | • Oba rozdziały przedstawiają raczej oczywiste działanie operacyjne a nie cele strategiczne | ||
Linia 114: | Linia 104: | ||
'''Podnoszenie kompetencji po stronie administracji''' | '''Podnoszenie kompetencji po stronie administracji''' | ||
− | • ".. realizowanie audytów, analiz i konsultacji (ze szczególnym uwzględnieniem oceny technicznej i ekonomicznej projektów przekazywanych do opiniowania KRMC)" - to jest zagadnienie szersze, niż tylko analizy i konsultacje samych projektów informatycznych, bo powinno się podnosić kompetencje np. w przygotowywaniu ocen skutków regulacji oraz wyliczania obciążeń administracyjnych - tym bardziej, że nie widać, by tymi zagadnieniami była zainteresowana KPRM (do której swojego czasu przeszła z MG tematyka podnoszenia kwalifikacji regulacyjnych administracji publicznej) | + | • ''"... realizowanie audytów, analiz i konsultacji (ze szczególnym uwzględnieniem oceny technicznej i ekonomicznej projektów przekazywanych do opiniowania KRMC)"'' - to jest zagadnienie szersze, niż tylko analizy i konsultacje samych projektów informatycznych, bo powinno się podnosić kompetencje np. w przygotowywaniu ocen skutków regulacji oraz wyliczania obciążeń administracyjnych - tym bardziej, że nie widać, by tymi zagadnieniami była zainteresowana KPRM (do której swojego czasu przeszła z MG tematyka podnoszenia kwalifikacji regulacyjnych administracji publicznej) |
Linia 120: | Linia 110: | ||
• Warto przypomnieć o istnieniu OECD (i zainteresowaniu OECD tematyką ICT, obciążeń administracyjnych oraz efektywnej regulacji) czy takich organizacji i inicjatyw, jak Open Government Forum (Polska jest nieobecna - wśród 69 krajów jest w nim 19 krajów UE). | • Warto przypomnieć o istnieniu OECD (i zainteresowaniu OECD tematyką ICT, obciążeń administracyjnych oraz efektywnej regulacji) czy takich organizacji i inicjatyw, jak Open Government Forum (Polska jest nieobecna - wśród 69 krajów jest w nim 19 krajów UE). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Dygresja''' | ||
+ | |||
+ | Między nami mówiąc, Pani Minister nie odniosła się ani słowem do swojego własnego programu, opracowanego razem z Krzysztofem Szubertem (wtedy doradcą Business Centre Club - "ministrem ds. cyfryzacji Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC" i członkiem Rady ds. Cyfryzacji przy MAiC, a obecnie doradcą strategicznym Ministra Cyfryzacji) i opublikowanego w październiku 2015, a więc jeszcze przed jej nominowaniem na szefa MC). | ||
+ | |||
+ | Był to Raport "Polska Cyfrowa" {{#l:20151001_ASKS_Raport_Polska_Cyfrowa.pdf}} zapowiadany przez nią wtedy: ''"Nowoczesna gospodarka Polski, otwarta na potrzeby przyszłych pokoleń, powinna wykorzystywać i promować sektory oparte na wiedzy oraz najnowszych technologiach, które stwarzają perspektywy równomiernego rozwoju podaży i popytu, wyrównywania szans społecznych, a także nieograniczonego dostępu do źródeł informacji."''<ref>źródło: http://raportpolskacyfrowa.gr8.com/</ref> | ||
+ | |||
+ | Choć Raport był skoncentrowany na dostępie szerokopasmowym, to kilka kwestii oczywistych m.in. dotyczących e-administracji, znalazło się w "Programie", który komentujemy. | ||
+ | Moim zdaniem w Raporcie były sformułowane jaśniej i krócej. | ||
+ | |||
+ | <references>źródło: http://raportpolskacyfrowa.gr8.com/</references> | ||
+ | |||
--[[Użytkownik:Kulisiewicz Tomasz|Tomasz Kulisiewicz]] ([[Dyskusja użytkownika:Kulisiewicz Tomasz|dyskusja]]) 20:00, 14 lut 2016 (CET) | --[[Użytkownik:Kulisiewicz Tomasz|Tomasz Kulisiewicz]] ([[Dyskusja użytkownika:Kulisiewicz Tomasz|dyskusja]]) 20:00, 14 lut 2016 (CET) |