Tekst źródłowy strony Dyskusja:14-07.02
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
Szanowni Państwo, <br /> Przebrnąłem przez propozycję zmian w ustawie o systemie oświaty. Generalnie nie dotyczą one spraw będących przedmiotem zainteresowania PTI. Jedna z proponowanych zmian dotyka pośrednio kwestie zawiązane z informatyzacją szkół:<br /> Na stronie 29 jest propozycja zmiany art 44d 1. mówiąca o tym, że w klasach 1-3 obowiązuje wyłącz nie ocena opisowa zarówno na koniec semestru czy roku jak też jako ocena cząstkowa. <br /> W chwili obecnej szkoły mogą posługiwać się także w kl 1-3 oceną numeryczną, i po kilkunastoletnich doświadczeniach z oceną opisową wiele szkół wraca do stosowania oceny numerycznej w kl 1-3 jako bardziej czytelnej dla rodziców. Dodatkową motywacją jest wprowadzanie dzienników elektronicznych, w których wprowadzanie cząstkowych ocen opisowych jest pracochłonne i powoduje duży opór nauczycieli. Ocena numeryczna jest zdecydowanie łatwiejsza do wprowadzenia i powoduje mniejsze opory przy wdrażaniu. Trzeba pamiętać, że w ciągu jednej lekcji nauczyciel często wielokrotnie ocenia wszystkich uczniów i łatwość i szybkość wprowadzania oceny jest kluczowa (np w tradycyjnej metodzie oceniania nauczyciele często posługują się pieczątkami z oceną słowną). <br /> Z tego też powodu, by nie blokować postępującego procesu wprowadzania dziennika elektronicznego w szkołach dobrze by było pozostawić dotychczasowe regulacje, tzn możliwość stosowania w kl 1-3 numerycznej oceny jako oceny cząstkowej. Ocena śródroczna i końcoworoczna mogły by być wystawiane obowiązkowo jako oceny opisowe. <br /> Piotr Bała<br /> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Szanowni Państwo,<br /> Moim zdaniem problem czasochłonności wystawiania opisowych ocen można przekształcić w usystematyzowaną skalę ocen. Jeśli nauczyciel zdefiniuje opisowo co oznacza każda ocena, to wtedy w dzienniku może wprowadzać liczbę, a rodzic zobaczy opis. Taki słownik może być inny u każdego nauczyciela, nie mam na myśli standaryzacji oceny. W zasadzie taki słownik może być definiowany na poziomie zadania, które jest oceniane. Uważam, że to może się przyjąć – nauczyciel formułuje kilka opisów, a potem przydziela je do uczniów jak teraz oceny.<br /> Jednocześnie jest to argument za dziennikiem elektronicznym, bo na papierze zrealizować powyższe (choć to możliwe) będzie trudniej.<br /> Pozdrawiam,<br /> Tomasz Klasa<br /> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Tomek, właściwie obecnie w i-dziennikach nauczyciele mają już możliwość kategoryzowania i definiowana ocen dla poszczególnych form oceniania uczniów. Natomiast w znanym mi systemie rodzic nie ma wglądu w definicje tych ocen.<br /> Maciej Godniak<br /> -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Panowie,<br /> Przede wszystkim chciałbym szczerze pogratulować koledze Piotrowi za wyczyn jakim jest przeanalizowanie tej „kobyły”<br /> Mam nadzieję ten wyczyn powtórzyć. <br /> Po przeczytaniu wszystkich dotychczasowych wypowiedzi proponuję zwrócić uwagę na problem dziennika i ocen opisowych i zaproponować aby opisowe oceny cząstkowe pozostały jak również zasugerować modernizację i-dzienników polegającą na umożliwieniu rodzicom wglądu do definicji ocen – o czym pisał kolega Maciej. <br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 16:27, 31 lip 2014 (CEST)<br /> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Poniżej przedstawiam swoją propozycję ostatecznego tekstu:<br /> Sz. P. Joanna Kluzik-Rostowska<br /> Minister Edukacji Narodowej<br /> <br /> W nawiązaniu do pisma DJE.WEK.5031.40.2014 z dnia 21.07.2014 Polskie Towarzystwo Informatyczne przesyła swoje uwagi dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.<br /> Od wielu naszych członków związanych z edukacją otrzymujemy sygnały o problemach z oceną opisową stosowaną w klasach 1-3. Jest ona mniej czytelna dla rodziców oraz wymaga znacznie więcej czasu do jej wystawienia. Wprowadzenie oceny opisowej do dziennika prowadzonego w formie elektronicznej jest pracochłonne. Obecnie nauczyciele mają już możliwość kategoryzowania i definiowana w nim ocen dla poszczególnych form oceniania uczniów. Nie wszystkie systemy umożliwiają jednak rodzicom wgląd we wspomniane definicje. <br /> '''Stanowisko PTI - z Art. 44d.1 wykreślić oceny bieżące'''<br /> Art. 9a ust. 4 zezwala Dyrektorowi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na powierzenie dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych realizacji zadań w zakresie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych. Zapis ten może być rozumiany jako umożliwienie druku i dystrybucji bezpośrednio okręgowym komisjom egzaminacyjnym, które nie są jednak jednostkami organizacyjnymi wyspecjalizowanymi w drukowaniu materiałów wymagających zabezpieczenia przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.<br /> '''Stanowisko PTI - Zmienić treść Art. 9a ust. 4 na następującą: Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej może powierzyć wybór jednostki organizacyjnej realizującej zadania w zakresie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych, o której mowa w ust. 3, dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych'''.<br /> Polskie Towarzystwo Informatyczne popiera wprowadzanie nowych technologii w proces kształcenia. Jednakże art. 44t.4 mówiący o możliwości sprawdzania prac egzaminacyjnych uczniów z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych jest zbyt ogólny. Nie definiuje w jakim zakresie, jakie narzędzia i w jaki sposób mogą być użytkowane. <br /> '''Stanowisko PTI - dopisać w art. 44t.4 zdanie o następującej treści: Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, zakres stosowania narzędzi elektronicznych w procesie sprawdzania prac egzaminacyjnych uczniów'''.<br /> <br /> Opracowanie: dr hab. inż. Piotr Bała, mgr inż. Maciej Godniak, dr inż. Przemysław Jatkiewicz, mgr inż. Tomasz Klasa<br /> <br /> Bardzo proszę o uwagi.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 09:51, 4 sie 2014 (CEST)<br /> ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Moim zdaniem zamiast sugerować by z Art. 44d.1 wykreślić oceny bieżące lepiej wskazać jak to zrobić, by rodzice dostali oceny opisowe, a nauczyciele mieli łatwiej niż teraz. Np.: „Od wielu naszych członków związanych z edukacją otrzymujemy sygnały o problemach z oceną opisową stosowaną w klasach 1-3. Często jest ona mniej czytelna dla rodziców oraz wymaga znacznie więcej czasu do jej wystawienia. Obecnie e-dzienniki dają nauczycielom możliwość kategoryzowania i definiowana w ocen dla poszczególnych form oceniania uczniów, ale wspomniane argumenty wskazują, żew przypadku ocen opisowych możliwości te nie są poprawnie wykorzystane. Na przykład nie wszystkie systemy umożliwiają rodzicom wgląd we wspomniane definicje ocen. Oznacza to, że nauczyciel może zdefiniować co oznacza ocena „bdb”, ale nie jest to informacja widoczna w dzienniku dla uczniów/rodziców.<br /> '''Stanowisko PTI''' – oceny opisowe przywołane w Art. 44d.1 powinny być wystawiane na podstawie słownika ocen tworzonego przez nauczyciela<br /> '''Uzasadnienie:''' Stworzenie słownika ocen, jakimi będzie posługiwał się nauczyciel podczas oceniania konkretnej aktywności ucznia zapewni uczniom i ich rodzicom prezentację pełnej oceny opisowej mniejszym nakładem pracy nauczyciela. Przy zastosowaniu narzędzi informatycznych typu e-dziennik, nauczyciel może zachować szybkość wystawiania ocen zbliżoną do tradycyjnego wystawiania ocen liczbowych, jeśli definiując w słowniku ocenę będzie miał możliwość przypisania jej identyfikatora, którego nauczyciel będzie mógł użyć podczas oceniania uczniów. W ten sposób nauczyciel ma możliwość szybkiego wystawienia oceny z wcześniej przygotowanego katalogu ocen, a rodzice i uczniowie otrzymają pełny opis słowny stojący za wybranym przez nauczyciela skrótem.” Tak jak napisał Maciek, teraz słowniki są, ale działają z perspektywy ocen opisowych „nie w tą stronę”. Uważam, że problemem nie jest ocena opisowa, tylko niewłaściwe jej używanie (nauczyciele są przekonani, że za każdym razem muszą napisać ją od nowa, a to nie jest prawda. Tak naprawdę mamy zadanie dla ECDL, bo takie oceny opisowe można w godzinę/dwie przygotować w oparciu o korespondencję seryjną, na cały rok z góry Tylko nauczyciel musi poznać i zrozumieć narzędzia, jakimi dysponuje.<br /> <br /> Pozdrawiam,<br /> Tomasz Klasa<br /> ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Szanowni Państwo, <br /> Kwestie które podnosimy są generalnie dość drobne, myślę że nie musimy przedstawiać bardzo szczegółowych rozwiązań. W przypadku oceny opisowej proponuję uprościć tekst do np:<br /> „Ocena opisowa stosowaną w klasach 1-3 jest często mniej czytelna dla rodziców a przede wszystkim wymaga znacznie więcej czasu do jej wystawienia. E-dzienniki dają nauczycielom możliwość kategoryzowania i definiowana w ocen dla poszczególnych form oceniania uczniów także dla oceny numerycznej, co pozwala na poprawne ich komunikowanie uczniom i rodzicom. Z tego powodu wiele szkół wdrażających e-dzienniki wraca do oceny numerycznej w klasach 1-3 co umożliwiały dotychczasowe przepisy. <br /> Stanowisko PTI – oceny opisowe przywołane w Art. 44d.1 powinny być wystawiane na podstawie słownika ocen tworzonego przez nauczyciela<br /> W kwestii stosowania oceny elektronicznej przez CKE, myślę że wystarczy rozporządzenie dyrektora CKE, niekoniecznie ministra. W chwili obecnej w gestii dyrektora CKE jest określanie narzędzi stosowanych w procesie egzaminacyjnym, <br /> myślę że sensowne byłoby określanie sposobu sprawdzania zadań. <br /> <br /> Piotr Bała<br /> ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Witam!<br /> Ja również skłaniam się do wersji kol. Piotra. <br /> <br /> Z pozdrowieniami,<br /> Maciej Godniak<br /> ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Witam ponownie,<br /> <br /> Ponieważ rozporządzenie jest aktem wydawanym raczej przez ministrów to uprościłem ostatnie stanowisko PTI. <br /> Poniżej przedstawiam wypracowaną opinię z prośbą o akceptację kolegów:<br /> <br /> Sz. P. Joanna Kluzik-Rostowska<br /> Minister Edukacji Narodowej<br /> <br /> W nawiązaniu do pisma DJE.WEK.5031.40.2014 z dnia 21.07.2014 Polskie Towarzystwo Informatyczne przesyła swoje uwagi dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.<br /> Ocena opisowa stosowaną w klasach 1-3 jest często mniej czytelna dla rodziców a przede wszystkim wymaga znacznie więcej czasu do jej wystawienia. E-dzienniki dają nauczycielom możliwość kategoryzowania i definiowana w ocen dla poszczególnych form oceniania uczniów także dla oceny numerycznej, co pozwala na poprawne ich komunikowanie uczniom i rodzicom. Z tego powodu wiele szkół wdrażających e-dzienniki wraca do oceny numerycznej w klasach 1-3 co umożliwiały dotychczasowe przepisy. <br /> '''Stanowisko PTI – oceny opisowe przywołane w Art. 44d.1 powinny być wystawiane na podstawie słownika ocen tworzonego przez nauczyciela'''.<br /> Art. 9a ust. 4 zezwala Dyrektorowi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na powierzenie dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych realizacji zadań w zakresie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych. Zapis ten może być rozumiany jako umożliwienie druku i dystrybucji bezpośrednio okręgowym komisjom egzaminacyjnym, które nie są jednak jednostkami organizacyjnymi wyspecjalizowanymi w drukowaniu materiałów wymagających zabezpieczenia przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.<br /> '''Stanowisko PTI - Zmienić treść Art. 9a ust. 4 na następującą: Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej może powierzyć wybór jednostki organizacyjnej realizującej zadania w zakresie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych, o której mowa w ust. 3, dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych.'''<br /> Polskie Towarzystwo Informatyczne popiera wprowadzanie nowych technologii w proces kształcenia. Jednakże art. 44t.4 mówiący o możliwości sprawdzania prac egzaminacyjnych uczniów z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych jest zbyt ogólny. Nie definiuje w jakim zakresie, jakie narzędzia i w jaki sposób mogą być użytkowane. <br /> '''Stanowisko PTI - dopisać w art. 44t.4 zdanie o następującej treści: Zakres stosowania narzędzi elektronicznych w procesie sprawdzania prac egzaminacyjnych uczniów określa Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej'''.<br /> <br /> Opracowanie: dr hab. inż. Piotr Bała, mgr inż. Maciej Godniak, dr inż. Przemysław Jatkiewicz, mgr inż. Tomasz Klasa<br /> <br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:10, 4 sie 2014 (CEST) :Dodane na stronę opinii - zlecam wysłanie. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 23:46, 4 sie 2014 (CEST)
Wróć do strony
Dyskusja:14-07.02
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto