Tekst źródłowy strony 14-04.04
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
=== Materiały === Projekt rozporządzenia o przepływności łącza szerokopasmowego internetu jednostek uprawnionych - materiały: * [https://mac.gov.pl/konsultacje/rozporzadzenie-o-przeplywnosci-lacza-szerokopasmowego-internetu-jednostek-uprawnionych Dokumenty na witrynie RCL] === Termin === * 2014-04-23 === Opinia === Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.10|strona dyskusji]]. {| class="wikitable collapsible collapsed" width=100% ! '''Tekst opinii''' |- | Polskie Towarzystwo Informatyczne jako jeden z celów statutowych stawia sobie popieranie wszelkich działań mających na celu wspieranie rozwoju cyfryzacji jednostek uprawnionych, w tym szczególnie szkół i bibliotek. W naszej opinii propozycja zawarta w projekcie rozporządzenia utrzymania wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych na poziomie nie mniej niż 2 Mb/s do jednostki uprawnionej i 1Mb/s od jednostki uprawnionej jest niewystarczająca i nieadekwatna do obecnie szeroko prowadzonej cyfryzacji polskich szkół i bibliotek. Wyrażamy zaniepokojenie brakiem w rozporządzeniu wskazania wartości optymalnego poziomu łącza, a jedynie utrzymania poziomu minimalnego przepustowości łącza. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że takie zapisy sprzyjają utrzymaniu minimalnego zalecenia, co przyczyni się do zahamowania procesu modernizacji szkół i bibliotek oraz uniemożliwi efektywne korzystanie z nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Czynione obecnie starania doposażania placówek z publicznych środków w urządzenia oraz rozwiązania IT staną się nieracjonalnymi wydatkami. Projekt rozporządzenia jest niezgodny ze strategicznymi działaniami UE, w szczególności strategią Europa 2020 - Agendą Cyfrową, która definiuje przepustowości na poziomie 30 Mb/s jako zalecenie dla 70% gospodarstw domowych, a 30% gospodarstw na poziomie 100 Mb/s. Szkoły i biblioteki pełnią znacznie szerszą rolę w lokalnej społeczności, pozwalając na korzystanie z zasobów dużej liczbie użytkowników. W kontekście powyższego należy wykazać szczególną dbałość w perspektywie roku 2020 o szerokopasmową infrastrukturę, adekwatną do zwiększających się potrzeb korzystania z e-usług i przygotowania do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Projekt rozporządzenia jest niespójny z zalecanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej działaniami w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020. W dokumencie „Rekomendacje” dotyczącym realizacji działań: „''Zakup sprzętu ICT, wg standardów ujętych w programie rządowym „Cyfrowa szkoła''” oraz „''Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu wszystkich przedmiotów''” ujęto zalecenia: „''Zalecana przepustowość łącza symetrycznego w szkole musi być zrealizowana na najlepszym szerokopasmowym dostępnym technicznie poziomie, a docelowo do roku 2020 należy dążyć do osiągnięcia przepustowości na poziomie 1 Gb/s uwzględniając lokalne warunki techniczne. Dobór parametrów przepustowości łącza szerokopasmowego do sieci w szkole powinien uwzględniać liczbę końcowych użytkowników oraz urządzeń komputerowych na terenie szkoły.''” Pozostawienie takich zapisów w rozporządzeniu uniemożliwi również skuteczne wdrożenie projektu e-podręczniki, prowadzonego obecnie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Mając na uwadze dotychczasowe kierunki zmian w polskich szkołach w ramach prowadzonego projektu „Cyfrowa Szkoła” oraz propozycję wdrożenia e-podręcznika oceniamy, że w perspektywie 2014-2020 standard przepływności łącza w szkołach powinien zakładać szerokopasmowy dostęp do Internetu, o wydajności co najmniej 100Mb/s przyjmując, że jako minimalny dostęp w najbliższej 2-3 latach będzie wymagany przez Agendę Cyfrową poziom 30 Mb/s. W rozporządzeniu powinna być podana instytucja odpowiedzialna za kontrolę wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu jednostek uprawnionych. Wskazanie organu kontrolującego pozwoli na rzeczywistą poprawę warunków i realizację cyfryzacji jednostek. Wyznaczenie standardów i rekomendacji dla infrastruktury sieciowo-sprzętowej w poszczególnych placówkach pozwoliłoby na optymalne zarządzanie oraz bezpieczeństwo sieciowe. Polskie Towarzystwo Informatyczne negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia w sprawie wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu jednostek uprawnionych Opinię opracowali:<br> Beata Chodacka<br> Beata Ostrowska<br> Dariusz Stachecki Opinia w wersji dostępnej do kopiowania znajduje się na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-04.04#Opinia |} Zlecone do wysłania 2014-04-23 [[:Plik:14-04.04.Opinia(skan).pdf|Skan wysłanej opinii]]
Wróć do strony
14-04.04
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto