Tekst źródłowy strony Dyskusja:14-11.03
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
W biuletynie informacji publicznej Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o biegłych sądowych.<br /> W interesie PTI a w szczególności IR jest zajęcie stanowiska.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:35, 27 lis 2014 (CET)<br /> ============================================================================<br /> Słuszna racja!<br /> Ze swojej strony mogę zauważyć, że:<br /> 1. Wielokrotnie powtarzałem i powtórzę, że wymóg niekaralności za przestępstwa umyślne powinien być zastąpiony (obowiązującym dotychczas) wymogiem niekaralności w ogóle. <br /> Warto zwrócić uwagę, co to są przestępstwa nieumyślne. Otóż formami winy nieumyślnej są: <br /> * lekkomyślność (gdy sprawca świadomie narusza zasady ostrożności, przewiduje możliwość popełnienia czynu ale spodziewa się, że go uniknie) <br /> oraz <br /> * niedbalstwo (gdy sprawca nie przewiduje możliwości popełnienia czynu zabronionego, chociaż powinien i mógł to przewidzieć).<br /> Takie rozluźnienie przepisów dopuści więc do wykonywania czynności biegłego osoby lekkomyślne i niedbałe. Nie bardzo rozumiem, o co tu chodzi projektodawcy. Biegłych jest raczej zbyt wielu i nie ma potrzeby obniżania jakości opinii.<br /> 2. Nie ma kompleksowego uregulowania kwestii biegłych, które rozproszone są po kilkudziesięciu ustawach (a więc np kwestii biegłych skarbowych czy biegłych w postępowaniu administracyjnym). <br /> 3. Art 4 jest niejasny - czy biegły korzysta z ochrony prawnej tylko podczas czynności czy korzysta z niej cały czas. Bo z jednej strony uzasadnienie mówi raz o biegłym jako o funkcji, innym razem jako o zawodzie, ustawa mówi o tytule, a drugi ustęp czwartego artykułu mówi, ze biegły nie posługuje się tym tytułem na co dzień (jak rozumiem). A w zasadzie bycie biegłym to jest rola procesowa. Ale to nie jest kwestia tylko semantyczna: biegli zgłaszali potrzebę ochorny "poza salą sądową". w dzisiejszym stanie prawa inaczej się ściga na przykład groźby czy pomówienia wygłoszone pod adresem biegłego na sali, a inaczej - poza nią.<br /> 4. Uzasadnienie jest bełkotliwe, np:<br /> * "W odniesieniu do aktualnie obowiązujących przepisów projekt ustawy precyzuje przesłanki zawieszenie biegłego w jego funkcji (art 13 projektu) oraz pozbawienia funkcji czynności biegłego (art. 1 projektu)". <br /> Co to jest "pozbawienie funkcji czynności"?<br /> * "Projekt ustawy o biegłych sądowych dotyczy biegłych sądowych zarówno jako osób fizycznych, jak jako jednostki organizacyjne"<br /> Po jakiemu to jest?<br /> Maciej Szmit<br /> ==========================================================<br /> To co ja zauważyłem:<br /> 1)Wniosek o ustanowienie biegłym zawiera:<br /> Opinie organów samorządowych albo opinie pracodawców – nie ma miejsca na uczelnie czy towarzystwa naukowe np. PTI.<br /> Mam wątpliwości czy pracodawca może ocenić posiadanie specjalnych wiadomości poza wiadomościami wykazywanymi na danym stanowisku<br /> 2)Jednostka organizacyjna która jest biegłym sądowym (IR) – o ile można sobie wyobrazić że przyrzeczenie składa jej przedstawiciel (co nie jest jasno wskazane) art. 10 to kto ma odbyć obowiązkowe przeszkolenie art. 11.1?<br /> 3)Jak i czy biegły ma wykazywać podnoszenie swoich kwalifikacji. W jakim wymiarze mają one być dokonywane? (to miał być pewnie art.11.2 ale coś nie wyszło...)<br /><br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:02, 27 lis 2014 (CET)<br /> ============================================================<br /> To co ja zauważyłem:<br /> 1)Wniosek o ustanowienie biegłym zawiera:<br /> Opinie organów samorządowych albo opinie pracodawców – nie ma miejsca na uczelnie czy towarzystwa naukowe np. PTI.<br /> Mam wątpliwości czy pracodawca może ocenić posiadanie specjalnych wiadomości poza wiadomościami wykazywanymi na danym stanowisku<br /> ''To jest tak jak jest dzisiaj - przepis stanowi jak się zdaje pozostałość z jakichś ciemnych czasów. Chyba że chodzi o to, czy pracodawca akceptuje fakt, że Iksiński będzie się w godzinach pracy urywał do sądu''<br /> 2)Jednostka organizacyjna która jest biegłym sądowym (IR) – o ile można sobie wyobrazić że przyrzeczenie składa jej przedstawiciel (co nie jest jasno wskazane) art. 10 to kto ma odbyć obowiązkowe przeszkolenie art. 11.1?<br /> ''To nas nie dotyczy - nie mamy sprzętu (warunków organizacyjno-technicznych) a z personelu mamy DIRa z sekretarką i BZG (no bo trudno rzeczoznawców zaliczyć do personelu).'' <br /> 3)Jak i czy biegły ma wykazywać podnoszenie swoich kwalifikacji. W jakim wymiarze mają one być dokonywane?<br /> ''Podejrzewam, że tak jak dotychczas - dostarczajac papiery prezesowi SO. Generalnie ta ustawa z jednej strony niewiele zmienia (to co było regulowane rozporządzeniem teraz ma być regulowane ustawą, co jest pewną formą petryfikacji), z drugiej jak już zmienia to na gorsze (skazańcy lekkomyślni bałaganiarze w roli biegłych) albo czyni to mętnie (ochrona poza salą sadową). Na dodatek zamiast kompleksowo uregulować kwestie obecne w bodaj ponad stu przepisach stanowi łatę na w zasadzie dwa - KPK i KPC, bo już nie na - na przykład - PZP ani nie na prawo o ustroju sądów powszechnych (też są przymiarki do nowelizacji dotyczące centralnej listy biegłych na przykład...). Rekapitulując: moim zdaniem należałoby ten projekt zaopiniować negatywnie.''<br /> Maciej Szmit<br /> ================================================================================<br /> Nie odnoszę się do tego co jest a jedynie piętnuję co złego lub niedopowiedzianego jest w projekcie ustawy.<br /> Jesteśmy zgodni, iż cały projekt powinien być zaopiniowany negatywnie.<br /> Ponieważ aktywność członków PTI znacząco wzrasta wieczorną porą, proponuję poczekać do jutra z ustaleniem tekstu opinii.<br /> Dalszy harmonogram widzę tak:<br /> 28.11.2014 – ustalamy tekst opinii<br /> 29-30.11.2014 – oczekujemy na uwagi<br /> 01.12.2014 nanosimy uwagi i wysyłamy.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:47, 27 lis 2014 (CET)<br /> ========================================================= Ad. 1) Jeżeli potrącę przez przypadek doniczkę na balkonie i ona spadnie komuś na głowę, to ja spowodowałem wypadek (tak orzeknie sąd) ale zrobiłem to nieumyślnie. Trudno, by takie przypadkowe zdarzenie eliminowało biegłego z zakresu elektroniki.<br /> To, że prawo nieprawidłowo – na zdrowy rozsądek - kwalifikuje lekkomyślność i niedbalstwo nie oznacza, że należy dalej je psuć. Dość już jest zepsute!<br /> Nie wydaje mi się, że biegłych jest zbyt wielu. Ja czekałem na biegłego prawie dwa lata (w Krakowie) – bo sąd nie mógł znaleźć wolnego biegłego budowlańca w sprawie nieprawidłowego położenia suchych tynków (głównie chodziło o ich płaszczyznowość). Wszyscy biegli mieli roboty „po uszy” i nikt z nich nie miał czasu. <br /> Moim zdaniem trzeba wyjść z principiów i pod tym kątem oceniać proponowane zapisy prawne:<br /> A więc biegły powinien charakteryzować się, jak dla mnie:<br /> a)Poszanowaniem wartości etycznych;<br /> b)Odpowiednią wiedzą i umiejętność jej prawidłowego aplikowania.<br /> Wszystkie zapisy dotyczące niekaralności itd. mają na celu zagwarantowanie a) ale w dzisiejszych przepisach brak jest odniesienia się do bieżącego „performance’u” biegłego. Pewne zdarzenia świadczące o jego nieetyczności powinny „triggerować” procedurę usunięcia go z listy biegłych. <br /> Natomiast nie ma obecnie procedury gwarantującej b). Zarówno na etapie powoływania na biegłego jak i weryfikowania, czy rzeczywistość go zbyt nie wyprzedza.<br /> Ad. 3) Gorąco popieram poruszoną kwestią ochrony biegłego. Prawnicy są przecież mocno chronieni: adwokaci i radcowie, nie mówiąc oczywiście o sędziach. <br /> Należy się liczyć z tym, że coraz więcej rozstrzygnięć dotyczyć będzie zagadnień technologicznych na czym monoedukacyjne środowisko sędziowskie (prawnicze) się w ogóle nie zna. W takiej sytuacji kluczowe będzie stanowisko biegłych i oni będzie obwiniany przez podsądnych o taki lub inny wyrok finalny procesu. Mniej nawet będą obwiniani przez podsądnych adwokaci/radcowie reprezentujący strony niż biegli. Zagrożenie biegłych zemstą ze strony podsądnych będzie narastało.<br /> Jest jeszcze jeden aspekt ochrony biegłego. Problem ten jest dobrze widoczny obecnie u medyków – bo tu jest przez media nagłaśniany.<br /> Otóż, niektóre działania biegłego będą traktowane przez jego środowisko zawodowe jako naruszanie pozycji społecznej zawodu, co często skutkuje cichymi „sądami skorupkowymi” i niechęcią środowiska do współpracy z takim biegłym. Powinna być przewidziana ochrona ekonomiczna biegłego w takich wypadkach.<br /> Generalnie mechanizm funkcjonowania biegłych powinien być taki: b.wysokie wynagrodzenia dla biegłych (przyciągnie wiele osób) a w zamian ostra kontrola w odniesieniu do a) i b) i to także w odniesieniu do bieżącego „performance’u” biegłego (odrzuci wiele osób).<br /> Andrzej Szczerba<br /> ===========================================================================<br /> Ad. 1) Jeżeli potrącę przez przypadek doniczkę na balkonie i ona spadnie komuś na głowę, to ja spowodowałem wypadek (tak orzeknie sąd) ale zrobiłem to nieumyślnie. Trudno, by takie przypadkowe zdarzenie eliminowało biegłego z zakresu elektroniki.<br /> To, że prawo nieprawidłowo – na zdrowy rozsądek - kwalifikuje lekkomyślność i niedbalstwo nie oznacza, że należy dalej je psuć. Dość już jest zepsute!<br /> ''No tak ale jeśli biegły może przez niedbałość niszczy dowody rzeczowe na przykład to trudno, żeby sąd był zadowolony z jego pracy (przecież najwyżej go posadzą za przestępstwo nieumyślne. W więzieniu będzie miał nawet więcej czasu na pisanie opinii :))'' <br /> <br /> Nie wydaje mi się, że biegłych jest zbyt wielu.<br /> ''jest ich około 15 tysięcy na 45 sądów okręgowych. A problem z dostępnością wynika z kiepskich stawek (robi się opinie, kiedy nie ma nic lepiej płatnego - ja nie chwalę i nie ganię ja tylko opowiadam)''<br /> <br /> Ja czekałem na biegłego prawie dwa lata (w Krakowie) – bo sąd nie mógł znaleźć wolnego biegłego budowlańca w sprawie nieprawidłowego położenia suchych tynków (głównie chodziło o ich płaszczyznowość). Wszyscy biegli mieli roboty „po uszy” i nikt z nich nie miał czasu. <br /> ''a biegli z informatyki mają na przykład jedną sprawę na rok. Znam biegłych, którzy mi się skarżyli, że nie mieli żadnej sprawy przez cztery lata od ustanowienia.''<br /> <br /> Moim zdaniem trzeba wyjść z principiów i pod tym kątem oceniać proponowane zapisy prawne:<br /> A więc biegły powinien charakteryzować się, jak dla mnie:<br /> a)Poszanowaniem wartości etycznych;<br /> ''trudno tego wymagać w ustawie, tj znaleźć formalną drogę weryfikacji tegoż. Stąd się te pisma od zakładu pracy, ale wiadomo, że to też jest tylko proteza. Nawet wywiad środowiskowy, jak w przypadku dostępu do informacji niejawnych nie jet idealnym rozwiązaniem ("bo to Panie do niego cały czas pisma z prokuratury przychodzą...") ''<br /> b)Odpowiednią wiedzą i umiejętność jej prawidłowego aplikowania.<br /> Wszystkie zapisy dotyczące niekaralności itd. mają na celu zagwarantowanie a) ale w dzisiejszych przepisach brak jest odniesienia się do bieżącego „performance’u” biegłego. Pewne zdarzenia świadczące o jego nieetyczności powinny „triggerować” procedurę usunięcia go z listy biegłych. Natomiast nie ma obecnie procedury gwarantującej b). Zarówno na etapie powoływania na biegłego jak i weryfikowania, czy rzeczywistość go zbyt nie wyprzedza.<br /> ''To by należało odpowiednio określać subdycypliny, jakkolwiek w opiniowaniu stosunkowo często trzeba się odnosić do technologii sprzed lat. Ze wzruszeniem robiłem jakieś trzy lata temu sprawę, która dotyczyła serwera NetWare 4.11 (trochę się odleżała po rozmaitych instancjach i deceratach... co ciekawe serwer żył jeszcze...). Ale to się robi na etapie ustalania, czy biegły się podejmie sprawy. Jasne jest że nie ma omnibusów ani w informatyce ani w innych dziedzinach. ''<br /> Maciej Szmit<br /> =======================================================<br /> Czas najwyższy przejść do konkretnych ustaleń.<br /> 1.Karalność<br /> Zdania są podzielone czy przychylić się do zapisu „jest niekaralne za umyślne przestępstwo…….” czy zastąpić „wymogiem niekaralności”.<br /> Argumenty:<br /> ZA – lekkomyślność, niedbalstwo<br /> PRZECIW – mała ilość biegłych i możliwość ich eliminowania poprzez nieumyślne czyny karalne niemające znaczenia przy ich pracy<br /> <br /> Jako biegły z zakresu informatyki potwierdzam małą ilość zleceń oraz stawki baaaaardzo odbiegające od rynkowych co jest bezpośrednią przyczyną małej ilości biegłych. Przykład z doniczką wykazał brak perspektywicznego myślenia albo niedbałość (doniczka stała w takim miejscu że można było przez przypadek zrzucić ją komuś na głowę) czyli cechy, niepożądane u biegłego niezależnie od dziedziny.<br /> <br /> PROPOZYCJA: przyjąć stanowisko Macieja<br /> 2.Ochrona biegłych<br /> Pełna zgodność<br /> PROPOZYCJA: doprecyzować zapis tak aby biegły podlegał ochronie przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych w toku prowadzonych przez niego czynności związanych ze sprawą<br /> 3.Doświadczenie zawodowe<br /> Stanowiska nie zostały jasno przedstawione.<br /> PROPOZYCJA: art. 8.1 ust. 2 p.3 wykreślić opinię pracodawcy (mowa jest o opinii potwierdzającej wiedzę a nie postawy moralne) a dodać stowarzyszenia naukowo-techniczne i uczelnie wyższe<br /> <br /> Sprawy drobniejszej wagi<br /> <br /> 4.Szkolenia dla biegłych – jednostek organizacyjnych<br /> Przyrzeczenie składa przedstawiciel jednostki<br /> Szkolenie odbywają wszyscy pracownicy zaangażowani w proces tworzenia opinii<br /> <br /> 5. Podnoszenie kwalifikacji <br /> Biegły ma obowiązek stale podnosić kwalifikacje….. co potwierdza raz w roku poprzez przesłanie prezesowi sądu okręgowego potwierdzenia odbytych szkoleń, kursów, praktyk, podjętych prac badawczych, udziałów w konferencjach lub seminariach<br /> <br /> 6.Sprawy językowe<br /> Zamiast „pozbawienia funkcji czynności biegłego (art. 1 projektu)" wprowadzić „pozbawienia tytułu biegłego"<br /> albo jakieś inne propozycje bo rzeczywiście raz jest to tytuł raz funkcja ale nie mam pomysłu jak to ujednolicić<br /> <br /> Zamiast "Projekt ustawy o biegłych sądowych dotyczy biegłych sądowych zarówno jako osób fizycznych, jak jako jednostki organizacyjne"<br /> Wprowadzić "Projekt ustawy o dotyczy biegłych sądowych w rozumieniu osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych"<br /> <br /> Proszę ustosunkujcie się do poszczególnych punktów. Jeśli nie osiągniemy dzisiaj konsensusu to w ogóle w sprawie związanej z danym punktem nie będziemy się wypowiadać.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:42, 28 lis 2014 (CET)<br /> ============================================================<br /> No więc, z mojej strony dodałbym na początku, że ogólnie jesteśmy przeciw, bo zamiast kompleksowego rozwiązania jest łata, a przepisy o biegłych pozostają nadal rozproszone po szeregu ustaw, ale jeśli już mają wolę toto przyjąć, to<br /> [...]<br /> 1.Karalność<br /> <br /> [...]<br /> PROPOZYCJA: przyjąć stanowisko Macieja<br /> jasne :)<br /> [...]<br /> 2.Ochrona biegłych<br /> Pełna zgodność<br /> PROPOZYCJA: doprecyzować zapis tak aby biegły podlegał ochronie przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych w toku prowadzonych przez niego czynności związanych ze sprawą<br /> Znaczy chyba, żeby biegły wpisany na listę podlegał przez cały czas (od chwili wpisania na listę do skreślenia z niej), a nie tylko w toku czynności (tak można potraktować biegłego ad hoc). No bo jak po złożeniu opinii pisemnej biegły wyjdzie z sali to już nie jest w toku a byłoby lepiej, żeby i podówczas napad nań nie był traktowany łagodniej niż napad na sędziego, adwokata czy prokuratora. Poza tym np pomówienie (np w prasie) bardziej nawet zawodowo szkodzi biegłemu niż sędziemu (bo pracodawca sędziego wie, co to znaczy rozżalony podsądny, a pracodawca biegłego - niekoniecznie)<br /> 3.Doświadczenie zawodowe<br /> Stanowiska nie zostały jasno przedstawione.<br /> PROPOZYCJA: art. 8.1 ust. 2 p.3 wykreślić opinię pracodawcy (mowa jest o opinii potwierdzającej wiedzę a nie postawy moralne) a dodać stowarzyszenia naukowo-techniczne i uczelnie wyższe<br /> OK<br /> <br /> Sprawy drobniejszej wagi<br /> <br /> 4.Szkolenia dla biegłych – jednostek organizacyjnych<br /> Przyrzeczenie składa przedstawiciel jednostki<br /> Szkolenie odbywają wszyscy pracownicy zaangażowani w proces tworzenia opinii<br /> <br /> OK<br /> <br /> 5.Podnoszenie kwalifikacji – <br /> Biegły ma obowiązek stale podnosić kwalifikacje….. co potwierdza raz w roku poprzez przesłanie prezesowi sądu okręgowego potwierdzenia odbytych szkoleń, kursów, praktyk, podjętych prac badawczych, udziałów w konferencjach lub seminariach<br /> <br /> OK<br /> 6.Sprawy językowe<br /> Zamiast „pozbawienia funkcji czynności biegłego (art. 1 projektu)" wprowadzić „pozbawienia tytułu biegłego"<br /> albo jakieś inne propozycje bo rzeczywiście raz jest to tytuł raz funkcja ale nie mam pomysłu jak to ujednolicić<br /> <br /> Zamiast "Projekt ustawy o biegłych sądowych dotyczy biegłych sądowych zarówno jako osób fizycznych, jak jako jednostki organizacyjne"<br /> Wprowadzić "Projekt ustawy o dotyczy biegłych sądowych w rozumieniu osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych"<br /> "Projekt ustawy o dotyczy biegłych sądowych: zarówno osób fizycznych, jak i jednostek organizacyjnych" <br /> Maciej Szmit
Wróć do strony
Dyskusja:14-11.03
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto