Tekst źródłowy strony Dyskusja:14-10.01
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
Proszę o waszą opinię, komentarze, uwagi:<br /> Obecnie jest nowelizowane prawo autorskie ....<br /> Między innymi prawnicy chcą tam wpisać, że: <br /> Artykuł 29 (prawo cytatu) i art. 291 (niezamierzone włączenie utworu) nie powinno znajdować zastosowania do programów komputerowych. Brak wymienienia tych przepisów w art. 77 ustawy oznacza, że znajdą one zastosowanie do oprogramowania. W obecnej wersji ustawy brak jest wyłączenia zastosowania art. 29 ustawy (prawo cytatu) do programów komputerowych. Art. 29. Wolno w ramach samoistnej całości cytować rozpowszechnione utwory, w zakresie uzasadnionym uczciwymi zwyczajami oraz specyficznymi celami cytatu, w szczególności wyjaśnianiem, polemiką, analizą krytyczną i naukową, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości, w tym parodii, karykatury, pastiszu.<br /> Art. 291. Wolno korzystać z utworu włączonego w sposób niezamierzony do innego materiału.<br /> Uzasadnienie prawnicze: "Nie można wykluczyć, że osoba, która chce stworzyć program komputerowy wykorzystując fragment kodu innego programu komputerowego będzie powoływać się na uczciwe zwyczaje i specyficzny cel użycia fragmentu programu komputerowego (np. chęcią wyjaśnienia funkcjonowania programu). Możliwość zastosowania art. 291 do programów komputerowych nie budzi już żadnych wątpliwości."<br /> <br /> Sprawa jest bardzo pilna.<br /> <br /> Wacław Iszkowski<br /> =========================================================================================<br /> Moim zdaniem, jest to doskonała okazja aby WYŁĄCZYĆ oprogramowanie z zakresu PA i stworzyć nowe prawo o oprogramowaniu. <br /> Oprogramowanie jest wszędzie - od kuchenki poprzez samochód aż do Internetu.<br /> Twórcy oprogramowania powinni - oprócz korzyści ponosić odpowiedzialność za swoje (wy)czyny.<br /> Oczywiście powinno się zastrzec prawo do uzyskania korzyści materialnych, ale dodać należy ze właścicielem kodów jest firma a nie programista, który je napisał. <br /> Obecnie do rzadkości nalezą sytuacje gdy kod pisze jedna osoba, jest to dzieło niemałych zespołów.<br /> PA w obecnym kształcie nie odróżnia np koderów od analityków czy architektów oprogramowania.<br /> <br /> Andrzej Niemiec <br /> =========================================================================================<br /> Art. 11. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie - ich twórcom. Domniemywa się, że producentowi lub wydawcy przysługuje prawo do tytułu<br /> Ten zapis rozwiązuje przedstawiony przez AN problem ale w pełni się zgadam aby wyłączyć oprogramowanie.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:44, 10 lis 2014 (CET)<br /> ====================================================================================================<br /> Hmmm<br /> Znaczy się, jak napiszemy w dziesięciu dziesięć programów, każdy po jednym, a PTI to wyda jako - powiedzmy "PIPS software suite" to chcielibyście, żeby autorzy (a w zasadzie nie autorzy ale pisacze-koderzy) nie mieli już nawet możliwości wykorzystania takich samych fragmentów kodu kiedykolwiek później (bo jak rozumiem ten "właściciel kodu" miałby doń zyskać też prawa osobiste, a może się mylę?) i żeby w razie czego ciężar dowodu, że to jednak oni napisali (obalenie domniemania) spoczywał na nic a nie na wydawcy? <br /> Co do wyłączenia: niezły pomysł, ale ktoś powinien odpowiednią ustawę przygotować<br /> Maciej Szmit<br /> =================================================================================================<br /> Parę dodatkowych uwag w temacie:<br /> 2<sup>1</sup>. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.<br /> '''Wnioskować można, iż algorytmy nie są objęte ochroną…..''' <br /> Art. 2. 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.<br /> 2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.<br /> '''Co oznacza opracowanie sporządzenie opracowania baz danych?'''<br /> Art. 6. 1. W rozumieniu ustawy:<br /> 4) nadawaniem utworu jest jego rozpowszechnianie drogą emisji radiowej lub telewizyjnej, prowadzonej w sposób bezprzewodowy (naziemny lub satelitarny) lub w sposób przewodowy;<br /> '''Przez Internet to już nie nadawanie….'''<br /> Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron<br /> '''Rodzi problemy na stanowiskach informatycznych (nie programistycznych) – programy pisane na bieżące potrzeby''' Art. 20. 1. Producenci i importerzy:<br /> 1) magnetofonów, magnetowidów i innych podobnych urządzeń,<br /> 2) kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych umożliwiających pozyskiwanie kopii całości lub części egzemplarza opublikowanego utworu, 3) czystych nośników służących do utrwalania, w zakresie własnego użytku osobistego, utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, przy użyciu urządzeń wymienionych w pkt 1 i 2<br /> - są obowiązani do uiszczania, określonym zgodnie z ust. 5, organizacjom zbiorowego zarządzania, działającym na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców, opłat w wysokości nieprzekraczającej 3 % kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych urządzeń i nośników<br /> '''CZY JEST TO REALIZOWANE????? Pecet z mikrofonem i/lub kamerą, tablet, smartfon oraz nośniki magnetyczne CD, DVD pewnie też wchodzą w grę''' <br /> Art. 28. Biblioteki, archiwa i szkoły mogą: użyczać, udostępniać – <br /> '''Nie pasuje do oprogramowania, dokumentacji, e-learningu'''<br /> Art. 33<sup>2</sup>. Wolno korzystać z utworów dla celów bezpieczeństwa publicznego lub na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub prawodawczych oraz sprawozdań z tych postępowań.<br /> Art. 33<sup>3</sup>. Wolno w celu reklamy wystawy publicznej lub publicznej <br /> Art. 33<sup>4</sup>. Wolno korzystać z utworów w związku z prezentacją lub naprawą sprzętu<br /> '''Z softu też?'''<br /> <br /> Brak odniesienia do utworów osieroconych w postaci programów komputerowych i baz danych<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:44, 10 lis 2014 (CET)<br /> ===================================================================================================================================================================<br /> K&K,<br /> Raczej nie warto studiować od początku ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, bo nas teraz interesuje implementacja tej dyrektywy (2009/24) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009L0024&from=EN w tej naszej PL ustawie, gdzie o programach zaczyna się w Rozdziale 7 ( file:///C:/Users/Prezes%20PIIT/Downloads/D19940083Lj%20(1).pdf ) a krytyczny jest artykuł 77 wykluczający wiele z reszty z tej ustawy. <br /> A obecnie mamy projekt nowelizacji (termin 12.11.2014): <br /> http://bip.mkidn.gov.pl/pages/legislacja/wykaz-projektow-poddawanych-konsultacjom-publicznym/projekt-z-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-prawie-autorskim-i-prawach-pokrewnych.php<br /> do której to właśnie jest propozycja wykluczenia nowej treści Art.29 i Art.29(1) dla programów komputerowych.<br /> Pozdrawiam<br /> Wacław Iszkowski<br /> <br /> PS. Pewnie osobna ustawa o ochronie oprogramowania według Dyrektywy 2009/24 z lokalnymi pomysłami miałaby sens, ale wymagałoby to ogromnej pracy i już do wyborów do Sejmu nie ma na to szansy. Dobrym rozwiązaniem byłoby znalezienie 3-4 kandydatów wybieralnych na przyszłych posłów, którzy by podpisali przed wyborami cyrograf, że się tym zajmą w przyszłej kadencji Sejmu. <br /> =====================================================================================================================================<br /> Prace legislacyjne nad projektami obywatelskimi w przypadku końca kadencji nie kończą się<br /> (wyjątek od zasady dyskontynuacji prac parlamentu)<br /> Krytykować należy całość, jako nieprzystającą do oprogramowania a konkretne zmiany wskazać w art. 29 i 29.1.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:03, 10 lis 2014 (CET)<br /> ================================================================================================<br /> > > Co do wyłączenia: niezły pomysł, ale ktoś powinien odpowiednią ustawę przygotować > Realizować obywatelski projekt ustawy<br /> Moim zdaniem jest to dobry pomysł!<br /> W końcu jest nas spora grupa specjalistów - można by zacząć od analizy praw innych krajów.<br /> Równolegle przemyśleć podstawowe zasady dotyczące oprogramowania - od definicji poprzez dozwolony użytek prawo do debugowania, konieczność dokumentowania oprogramowania komercyjnego aż do eksploatacji i wycofania.<br /> Może też być osobny rozdział dotyczący reguł przetargowych na oprogramowanie oraz odpowiedzialności twórców/ testerów i innych za poprawność działania kodu.<br /> Jak już powstaną podstawowe idee będzie można wejść w zagadnienia robocze i przekonać do nowej idei ustawodawcę.<br /> Wydaje się też że prawo o oprogramowaniu powinno w naturalny sposób przejąć martwą chyba ustawę o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.<br /> Jest to to długa droga, ale moim zdaniem zupełnie realna.<br /> A tak na marginesie podmiotów realizujących zadania publiczne - czy ktoś z Koleżeństwa słyszał o kontroli informatyzacji dokonywanej przez o kontrolera / audytora ??? Jeżeli cokolwiek ktoś kontroluje to chyba tylko NIK.<br /> Andrzej Niemiec :-)<br /> =====================================================================================================<br /> Jestem poniekąd związany z tymi podmiotami publicznymi i oprócz NIK-u i GIODO nikt się systemom nie przyglądał.<br /> Postawię sprawę inicjatywy ustawodawczej na Zarządzie, ale to nie zwalnia nas od reakcji na bieżący projekt więc liczę na współpracę.<br /><br /> Ponawiam pytanie o to czy pobierane są opłaty od producentów i importerów skanerów i nośników?<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:17, 10 lis 2014 (CET)
Wróć do strony
Dyskusja:14-10.01
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto