Tekst źródłowy strony Dyskusja:14-07.02
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
Szanowni Państwo, <br /> Przebrnąłem przez propozycję zmian w ustawie o systemie oświaty. Generalnie nie dotyczą one spraw będących przedmiotem zainteresowania PTI. Jedna z proponowanych zmian dotyka pośrednio kwestie zawiązane z informatyzacją szkół:<br /> Na stronie 29 jest propozycja zmiany art 44d 1. mówiąca o tym, że w klasach 1-3 obowiązuje wyłącz nie ocena opisowa zarówno na koniec semestru czy roku jak też jako ocena cząstkowa. <br /> W chwili obecnej szkoły mogą posługiwać się także w kl 1-3 oceną numeryczną, i po kilkunastoletnich doświadczeniach z oceną opisową wiele szkół wraca do stosowania oceny numerycznej w kl 1-3 jako bardziej czytelnej dla rodziców. Dodatkową motywacją jest wprowadzanie dzienników elektronicznych, w których wprowadzanie cząstkowych ocen opisowych jest pracochłonne i powoduje duży opór nauczycieli. Ocena numeryczna jest zdecydowanie łatwiejsza do wprowadzenia i powoduje mniejsze opory przy wdrażaniu. Trzeba pamiętać, że w ciągu jednej lekcji nauczyciel często wielokrotnie ocenia wszystkich uczniów i łatwość i szybkość wprowadzania oceny jest kluczowa (np w tradycyjnej metodzie oceniania nauczyciele często posługują się pieczątkami z oceną słowną). <br /> Z tego też powodu, by nie blokować postępującego procesu wprowadzania dziennika elektronicznego w szkołach dobrze by było pozostawić dotychczasowe regulacje, tzn możliwość stosowania w kl 1-3 numerycznej oceny jako oceny cząstkowej. Ocena śródroczna i końcoworoczna mogły by być wystawiane obowiązkowo jako oceny opisowe. <br /> Piotr Bała<br /> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Szanowni Państwo,<br /> Moim zdaniem problem czasochłonności wystawiania opisowych ocen można przekształcić w usystematyzowaną skalę ocen. Jeśli nauczyciel zdefiniuje opisowo co oznacza każda ocena, to wtedy w dzienniku może wprowadzać liczbę, a rodzic zobaczy opis. Taki słownik może być inny u każdego nauczyciela, nie mam na myśli standaryzacji oceny. W zasadzie taki słownik może być definiowany na poziomie zadania, które jest oceniane. Uważam, że to może się przyjąć – nauczyciel formułuje kilka opisów, a potem przydziela je do uczniów jak teraz oceny.<br /> Jednocześnie jest to argument za dziennikiem elektronicznym, bo na papierze zrealizować powyższe (choć to możliwe) będzie trudniej.<br /> Pozdrawiam,<br /> Tomasz Klasa<br /> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Tomek, właściwie obecnie w i-dziennikach nauczyciele mają już możliwość kategoryzowania i definiowana ocen dla poszczególnych form oceniania uczniów. Natomiast w znanym mi systemie rodzic nie ma wglądu w definicje tych ocen.<br /> Maciej Godniak<br /> -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br /> Panowie,<br /> Przede wszystkim chciałbym szczerze pogratulować koledze Piotrowi za wyczyn jakim jest przeanalizowanie tej „kobyły”<br /> Mam nadzieję ten wyczyn powtórzyć. <br /> Po przeczytaniu wszystkich dotychczasowych wypowiedzi proponuję zwrócić uwagę na problem dziennika i ocen opisowych i zaproponować aby opisowe oceny cząstkowe pozostały jak również zasugerować modernizację i-dzienników polegającą na umożliwieniu rodzicom wglądu do definicji ocen – o czym pisał kolega Maciej. <br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 16:27, 31 lip 2014 (CEST)
Wróć do strony
Dyskusja:14-07.02
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto