Tekst źródłowy strony 14-02.06
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
=== Materiały === Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - materiały: # [[:Plik:Mat-14-02_06m00.txt|Mejl do PTI]] # Pliki na witrynie MEN: ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_661edabebf3a307c9e2571af03f09849_8927ad01dc03d99e2f8ce974dec663b6_pdf_3 Pismo przewodnie] ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_661edabebf3a307c9e2571af03f09849_2b0d66a91ce0d23d214694f162d91387_pdf_3 Projekt rozporządzenia] # [[:Plik:Mat-14-02_06m01.pdf|„Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji”]] === Termin === * 2014-02-28 === Opinia === Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.06|strona dyskusji]]. '''Tekst opinii''' {| class="wikitable collapsible collapsed" width=100% ! |- | Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o przesłanie uwag dotyczących projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli przesyła swoją opinię. Nie wnosimy zastrzeżeń do proponowanych zmian. Jednocześnie pragniemy zauważyć, iż należałoby poddać głębszemu przeglądowi zmieniane rozporządzenie. Autorzy zajęli się w nim ze szczególną troską kompetencjami nauczycieli języków obcych. Nie muszą oni legitymować się ukończeniem studiów filologicznych, lecz mogą potwierdzać znajomość posługiwania się językiem obcym poprzez certyfikaty wyszczególnione w załączniku. '''Stoimy na stanowisku iż w podobny sposób należałoby określić wymagania dla nauczycieli informatyki.''' Określone w § 2 wymagania ukończenia studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu, ewentualnie studiów podyplomowych, zamyka drogę informatykom, którzy ukończyli inne studia np. fizyka, astronomia matematyka czy zarządzanie. Swoją wiedzę są w stanie potwierdzić odpowiednimi certyfikatami międzynarodowych organizacji czy też publikacjami. Sztandarowym przykładem jest fizyk Tim Berners-Lee powszechnie uważany za ojca WWW. § 3 wyszczególniający kwalifikacje nauczycieli w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych otwiera drogę dla osób, które ukończyły studia wyższe na innym kierunku czy specjalności niż nauczany oraz ukończyły kurs kwalifikacyjny. W tym wypadku uważamy iż samo ukończenie kursu kwalifikacyjnego nie jest wystarczające by zapewnić odpowiedni poziom nauczania informatyki. Proponujemy opracowanie szczegółowych wymagań dla nauczycieli informatyki, jednocześnie oferujemy swoją pomoc w tym zakresie. Pragniemy zaznaczyć iż nasze stanowisko jest zbieżne z dokumentem pt. „Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji” opracowanym przez Radę ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy Ministrze Edukacji Narodowej w 2010 r. Zawarta w nim analiza SWOT jako słabe strony wyszczególnia między innymi: * słabe przygotowanie nauczycieli przedmiotów informatycznych, zwłaszcza nauczycieli informatyki w gimnazjum i w liceum, w zakresie podstaw informatyki, * wiele form kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i informatyki nie realizuje standardów w tym zakresie, * brak systemu weryfikacji kompetencji informatycznych i dydaktycznych absolwentów różnych zorganizowanych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli, * niewystarczające przygotowanie w uczelniach nowych nauczycieli do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w swojej pracy zawodowej i dydaktycznej, * studia podyplomowe z informatyki nie przygotowują na odpowiednim poziomie w zakresie podstaw informatyki, * brak systemu certyfikacji informatycznego przygotowania nauczycieli, który odnosiłby się bezpośrednio do umiejętności pracy z uczniami w klasie. Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br> Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.06#Opinia |} Zlecone do wysłania 2 marca 2014 r. [[:Plik:14-02.06.Opinia(skan).pdf|Skan wysłanej opinii]]
Wróć do strony
14-02.06
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto