Tekst źródłowy strony 14-02.05
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
=== Materiały === Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - materiały: # [[:Plik:Mat-14-02_05m00.txt|Mejl do PTI]] # Pliki na witrynie MEN: ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_97948a41f919f6922d9646b608f0afb4_3806a8d404d50c3eb62248979a7f8860_pdf_3 Pismo przewodnie] ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_97948a41f919f6922d9646b608f0afb4_53ed3fb739a2891b2725c32038b9b032_pdf_3 Projekt rozporządzenia] ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_97948a41f919f6922d9646b608f0afb4_7872c93ca4f901f97f4bfdab3aa05b72_pdf_3 Załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia]] ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_97948a41f919f6922d9646b608f0afb4_fa60980ff546c84875e72ef6a3cc7836_pdf_3 Załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia] ## [http://81.219.47.85/rap_download/index.php?param=RapDownload_getFile_97948a41f919f6922d9646b608f0afb4_136184ad3ca909af58862e12cc9b70c2_pdf_3 Uzasadnienie i OSR] === Termin === * 2014-02-28 === Opinia === Wypracowanie opinii - patrz [[Dyskusja:14-02.05|strona dyskusji]]. '''Tekst opinii''' {| class="wikitable" |- | Polskie Towarzystwo Informatyczne przesyła opinię dotyczącą projektu zmiany rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Wyrażamy swoje zaniepokojenie poziomem kształcenia w zakresie informatyki. Świadczą o tym dane z egzaminów maturalnych w roku 2013. Tylko nieco ponad 1% spośród wszystkich zdających wybrało informatykę jako egzamin dodatkowy. Jedynie historia sztuki i historia muzyki były mniej popularne. Zadania związane z programowaniem były rozwiązywane prawidłowo ledwo przez 9-12% zdających. Prof. Maciej M. Sysło, komentując fakt małego zainteresowania polskiej młodzieży studiami informatycznymi (liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce zmalała z 3,8% do 3,2% wszystkich absolwentów w ciągu ostatnich czterech lat) stwierdził: „Potrzebna jest rzetelna praca od podstaw wszystkich zainteresowanych stron. Podniesienie poziomu kształcenia informatycznego w szkołach powinno mieć nie mniejszy priorytet niż takie programy jak Cyfrowa Szkoła”. Mając na uwadze troskę o nie tylko o przyszłą kadrę informatyczną lecz także o świadomych użytkowników nowych technologii tworzących społeczeństwo informacyjne uważamy, że kształcenie w zakresie informatyki należy rozpocząć najszybciej jak tylko jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy więc swoje uwagi i propozycje. Rekomendacja PTI: '''W załączniku 1, w obszarze 13. "Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną" (str. 6) dodać punkt 7) "''Zna podstawowe wyrażenia logiczne „lub”, ”oraz” i „zaprzeczenie”''"'''. W załączniku 2 słusznie zauważono, że do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należy między innymi umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji. Stwierdzono też, że ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym a nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Dlatego stoimy na stanowisku, iż należy poddać modyfikacji program zajęć komputerowych łącznie ze zmianą jego nazwy, która winna brzmieć "Zajęcia informatyczne". Rekomendacja PTI: '''Zmienić konsekwentnie nazwę "Zajęcia komputerowe" na "Zajęcia informatyczne".''' Podstawy posługiwania się komputerem i programami edukacyjnymi jak również wyszukiwanie i korzystanie z informacji to umiejętności, które nabywane i utrwalane są w toku wykorzystywania komputerów podczas zajęć z innych przedmiotów. Rysowanie kółek i kwadratów jest bez sensu, a wpisywanie tekstów z klawiatury czy uruchamianie i posługiwanie się programami (nie wiadomo jakimi) nie wymaga osobnego przedmiotu. Te proste elementy winny być realizowane na innych przedmiotach, a nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach z '''różnych przedmiotów'''. Rekomendacja PTI: '''Wykreślić na str. 13 z p. 8 "Zajęcia komputerowe. ..." pozycji 1), 2), 3) i 4), z pozostawieniem poz. 5).'''<br> Zwracamy też uwagę na fakt iż komputery są jedynie narzędziem informatyki, którą można nauczać także bez ich wykorzystania. Metoda ''Computer Science Unplugged'' zakłada prezentowanie w prosty sposób poprzez zabawę podstawowych koncepcji związanych z działaniem urządzeń komputerowych bez ich użycia. Prezentacje, zabawy logiczne oraz wstęp do programowania przy użyciu środowisk programistycznych stworzonych dla dzieci jak np. ''Scratch'' są elementami które należałoby wprowadzić w miejsce wykreślonych treści. Rekomendacja PTI: '''W zalecanych warunkach i sposobach realizacji zajęć komputerowych (str. 22 p. 11) wykreślić zdanie: „Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z komputerami”.'''<br> Zwracamy uwagę na powielające się tematy zajęć komputerowych w I i II etapie kształcenia związane z podstawami użytkowania komputerów, wyszukiwaniem informacji, wprowadzaniem tekstu i tworzeniem prostych rysunków. Niezależnie od wyartykułowanej już opinii, iż zagadnienia te winny być realizowane przy okazji wykorzystywania komputerów w innych przedmiotach, wskazujemy na fakt funkcjonowania na dynamicznym rynku informatycznym wielu różnych narzędzi. Nie można więc traktować nauki ich wykorzystania jako wiedzy uniwersalnej. Rekomendacja PTI: '''Uwzględnić wymóg dalszego kształcenia w zakresie algorytmiki, podstaw programowania oraz wprowadzenia podstaw budowy komputera - dotyczy to obszaru II ETAP EDUKACYJNY ZAJĘCIA KOMPUTEROW Cele kształcenia wymagania ogólne oraz Treści nauczania - wymagania szczegółowe.'''<br> Autorzy rozporządzenia wskazują na znaczącą rolę bibliotek szkolnych. Zapomnieli jednak o bibliotekach cyfrowych, które posiadają znacznie większe zasoby niż te, które są w stanie zgromadzić pojedyncze placówki oświatowe. Celem działania bibliotek szkolnych stanowić więc powinno również zapewnienie szerokiego dostępu do bibliotek cyfrowych. Rekomendacja PTI: '''W załączniku 2 na str. 2 zmienić treść pierwszego zdania akapitu o bibliotekach na następującą: ''Realizację powyższych celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych oraz zapewniającą możliwość przeglądania zewnętrznych zasobów bibliotek cyfrowych.'''''<br> Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br> Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.05#Opinia |} Zlecone do wysłania 2 marca 2014 r.
Wróć do strony
14-02.05
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto