Tekst źródłowy strony Dyskusja:14-02.05
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
No tu jest pole do popisu. Jeśli chcemy zapewnić sobie następców albo po prostu świadomych userów to musimy się wypowiedzieć!!!!!<br> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:35, 13 lut 2014 (CET)<br> Polskie Towarzystwo Informatyczne jest zaniepokojone poziomem kształcenia w zakresie informatyki. Świadczą o tym dane z egzaminów maturalnych w roku 2013. Tylko nieco ponad 1% zdających wybrał informatykę jako egzamin dodatkowy. Jedynie historia sztuki i historia muzyki były mniej popularne. Zadania związane z programowaniem były rozwiązywane prawidłowo ledwo przez 9-12% zdających.<br> prof. Maciej M. Sysło, komentując fakt małego zainteresowania polskiej młodzieży studiami informatycznymi (liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce zmalała z 3,8% do 3,2% wszystkich absolwentów w ciągu ostatnich czterech lat): „Potrzebna jest rzetelna praca od podstaw wszystkich zainteresowanych stron. Podniesienie poziomu kształcenia informatycznego w szkołach powinno mieć nie mniejszy priorytet, niż takie programy jak Cyfrowa Szkoła”.<br> Mając na uwadze troskę o przyszłą kadrę informatyczną lecz także świadomych użytkowników nowych technologii tworzących społeczeństwo informacyjne uważamy że kształcenie w zakresie informatyki należy rozpocząć najszybciej jak tylko jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy więc swoje uwagi i propozycje.<br> Proponujemy w załączniku 1, w obszarze 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną dodać punkt 7) Zna podstawowe wyrażenia logiczne „lub”, ”oraz”, „zaprzeczenie”.<br> W załączniku 2 słusznie zauważono, że do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należy między innymi umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji. Stwierdzono też że ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym a nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z '''różnych przedmiotów'''.<br> Dlatego stoimy na stanowisku iż należy poddać modyfikacji program zajęć komputerowych łącznie ze zmianą jego nazwą, która winna brzmieć zajęcia informatyczne. Podstawy posługiwania się komputerem, programami edukacyjnymi jak również wyszukiwanie i korzystanie z informacji to umiejętności, które nabywane i utrwalane są w toku wykorzystywania komputerów podczas zajęć z innych przedmiotów. <br> Proponujemy więc wykreślenie z Treści nauczania - wymagania szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej w p.8 Zajęcia komputerowe. Uczeń kończący klasę III:<br> pozycji<br> 1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie;<br> 2) posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;<br> 3) wyszukuje i korzysta z informacji;<br> 4) tworzy teksty i rysunki<br> Zwracamy też uwagę na fakt iż komputery są jedynie narzędziem informatyki, którą można nauczać także bez ich wykorzystania. Metoda ''Computer Science Unplugged'' zakłada prezentowanie w prosty sposób poprzez zabawę podstawowych koncepcje związanych z działaniem urządzeń komputerowych bez ich użycia. Prezentacje, zabawy logiczne oraz wstęp do programowania przy użyciu środowisk programistycznych stworzonych dla dzieci jak np. ''Scratch'' są elementami które należałoby wprowadzić w miejsce wykreślonych treści. W zalecanych warunkach i sposobach realizacji zajęć komputerowych należałoby więc wykreślić zdanie: „Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z komputerami”.<br> Pragniemy zauważyć na powielające się tematy zajęć komputerowych w I i II etapie kształcenia związane z podstawami użytkowania komputerów, wyszukiwaniem informacji wprowadzaniem tekstu i tworzeniem prostych rysunków. Niezależnie od wyartykułowanej już opinii iż zagadnienia te winny być realizowane przy okazji wykorzystywania komputerów w innych przedmiotach, wskazujemy na fakt funkcjonowania na dynamicznym rynku informatycznym wielu różnych narzędzi. Nie można więc traktować nauki ich wykorzystania jako wiedzy uniwersalnej. Proponujemy więc dalsze kształcenie w zakresie algorytmiki, podstaw programowania oraz wprowadzenie podstaw budowy komputera.<br> Autorzy rozporządzenia wskazują na znaczącą rolę bibliotek szkolnych. Zapomnieli jednak o bibliotekach cyfrowych, które posiadają znacznie większe zasoby, niż te które są w stanie zgromadzić pojedyncze placówki oświatowe. Celem działania bibliotek szkolnych stanowić więc powinno również zapewnienie szerokiego dostępu do bibliotek cyfrowych.<br> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 09:25, 25 lut 2014 (CET) W tym przypadku ma sporo wątpliwości, dlatego na razie opinia tutaj - moj uwagi w tekście. Trzeba jeszcze popracować. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 00:11, 28 lut 2014 (CET) {| class="wikitable" |- | Polskie Towarzystwo Informatyczne przesyła opinię dotyczącą projektu zmiany rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Wyrażamy swoje zaniepokojenie poziomem kształcenia w zakresie informatyki. Świadczą o tym dane z egzaminów maturalnych w roku 2013. Tylko nieco ponad 1% spośród wszystkich zdających wybrało informatykę jako egzamin dodatkowy. Jedynie historia sztuki i historia muzyki były mniej popularne. Zadania związane z programowaniem były rozwiązywane prawidłowo ledwo przez 9-12% zdających. Prof. Maciej M. Sysło, komentując fakt małego zainteresowania polskiej młodzieży studiami informatycznymi (liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce zmalała z 3,8% do 3,2% wszystkich absolwentów w ciągu ostatnich czterech lat) stwierdził: „Potrzebna jest rzetelna praca od podstaw wszystkich zainteresowanych stron. Podniesienie poziomu kształcenia informatycznego w szkołach powinno mieć nie mniejszy priorytet niż takie programy jak Cyfrowa Szkoła”. Mając na uwadze troskę o nie tylko o przyszłą kadrę informatyczną lecz także o świadomych użytkowników nowych technologii tworzących społeczeństwo informacyjne uważamy, że kształcenie w zakresie informatyki należy rozpocząć najszybciej jak tylko jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy więc swoje uwagi i propozycje. Rekomendacja PTI: '''W załączniku 1, w obszarze 13. "Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną" (str. 6) dodać punkt 7) "''Zna podstawowe wyrażenia logiczne „lub”, ”oraz” i „zaprzeczenie”''"'''. W załączniku 2 słusznie zauważono, że do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należy między innymi umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji. Stwierdzono też, że ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym a nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Dlatego stoimy na stanowisku, iż należy poddać modyfikacji program zajęć komputerowych łącznie ze zmianą jego nazwy, która winna brzmieć "Zajęcia informatyczne". Rekomendacja PTI: '''Zmienić konsekwentnie nazwę "Zajęcia komputerowe" na "Zajęcia informatyczne".''' Podstawy posługiwania się komputerem i programami edukacyjnymi jak również wyszukiwanie i korzystanie z informacji to umiejętności, które nabywane i utrwalane są w toku wykorzystywania komputerów podczas zajęć z innych przedmiotów. Rekomendacja PTI: '''Wykreślić na str. 13 z p. 8 "Zajęcia komputerowe. ..." pozycji 1), 2), 3) i 4), z pozostawieniem poz. 5).'''<br> <span style="color: red"><small>Przyznam, że tego nie rozumiem. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]])</small></span> Zwracamy też uwagę na fakt iż komputery są jedynie narzędziem informatyki, którą można nauczać także bez ich wykorzystania. Metoda ''Computer Science Unplugged'' zakłada prezentowanie w prosty sposób poprzez zabawę podstawowych koncepcji związanych z działaniem urządzeń komputerowych bez ich użycia. Prezentacje, zabawy logiczne oraz wstęp do programowania przy użyciu środowisk programistycznych stworzonych dla dzieci jak np. ''Scratch'' są elementami które należałoby wprowadzić w miejsce wykreślonych treści. Rekomendacja PTI: '''W zalecanych warunkach i sposobach realizacji zajęć komputerowych wykreślić zdanie: „Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z komputerami”.'''<br> <span style="color: red"><small>Gdzie to jest, na której stronie? [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]])</small></span> Zwracamy uwagę na powielające się tematy zajęć komputerowych w I i II etapie kształcenia związane z podstawami użytkowania komputerów, wyszukiwaniem informacji, wprowadzaniem tekstu i tworzeniem prostych rysunków. Niezależnie od wyartykułowanej już opinii, iż zagadnienia te winny być realizowane przy okazji wykorzystywania komputerów w innych przedmiotach, wskazujemy na fakt funkcjonowania na dynamicznym rynku informatycznym wielu różnych narzędzi. Nie można więc traktować nauki ich wykorzystania jako wiedzy uniwersalnej. Proponujemy więc dalsze kształcenie w zakresie algorytmiki, podstaw programowania oraz wprowadzenie podstaw budowy komputera. <span style="color: red"><small>Tu brak jest konkretu - gdzie to ma się znaleźć i jaka jest proponowana treść do wprowadzenia do rozp. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]])</small></span> Autorzy rozporządzenia wskazują na znaczącą rolę bibliotek szkolnych. Zapomnieli jednak o bibliotekach cyfrowych, które posiadają znacznie większe zasoby niż te, które są w stanie zgromadzić pojedyncze placówki oświatowe. Celem działania bibliotek szkolnych stanowić więc powinno również zapewnienie szerokiego dostępu do bibliotek cyfrowych. <span style="color: red"><small>Tu też brak jest konkretu - gdzie to ma się znaleźć i jaka jest proponowana treść do wprowadzenia do rozp. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]])</small></span> Opracowanie: dr inż. Przemysław Jatkiewicz<br> Współpraca i redakcja: dr inż. Janusz Dorożyński Opinia w wersji edytowalnej jest dostępna na platformie opiniowania PTI WSTOIn pod adresem https://wstoin.pti.org.pl/wiki/14-02.05#Opinia |}
Wróć do strony
Dyskusja:14-02.05
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto