Tekst źródłowy strony Dyskusja:16-09.01
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
__TOC__ == Wpisy wstępne == Tomasz klasa napisał:<br /> Moje uwagi:<br /> 1. Par. 6 – sprzeczność pkt. 1 i pkt. 4. Narodowe centrum certyfikacji nie może wydawać certyfikatu narodowego dostawcy usług zaufania, jeśli polityka certyfikacji ma być uzgadniana z kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania. Polityka definiuje zasady/reguły certyfikowania – m.in. okres ważności certyfikatu. Jeśli nie mamy certyfikowanych kwalifikowanych dostawców usług zaufania, to nie da się z nimi uzgodnić polityki, a skoro jej nie ma – nie da się certyfikować. <br /> :Definicja kwalifikowanego dostawcy usług zaufania jest w ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 910/2014, art. 3 p. 20: „kwalifikowany dostawca usług zaufania” oznacza dostawcę usług zaufania, który świadczy przynajmniej jedną kwalifikowaną usługę zaufania i któremu status kwalifikowany nadał organ nadzoru; trochę to zapętlone (jak świadczy jeśli nie ma jeszcze swojego certyfikatu), ale wg mnie ważniejsze jest nadanie statusu przez nadzór, czyli w tym przypadku przez MC. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) 2. Elementem polityki jest zestaw/wykaz/opis stosowanych algorytmów kryptograficznych. Uzgadnianie dopuszczalnych algorytmów z certyfikowanymi dostawcami oznacza działanie według modelu „co możecie zaoferować”, zamiast „co macie dostarczyć”. To rodzi ryzyko odrzucenia mocniejszych, ale i trudniejszych w implementacji algorytmów na rzecz tańszych rozwiązań.<br /> 3. Par 15, pkt.4 – wprowadzenie takiego zapisu oznacza, że z chwilą wprowadzenia innych mechanizmów przez KE zapisy pkt. 1-3 stracą moc natychmiast. Uważam, że w takim przypadku powinno być znowelizowane rozporządzenie, a nie wprowadzony mechanizm wyłączenia starych zapisów i dorozumianego zaadaptowania rozwiązań wskazanych przez KE. <br /> :Rozwiązanie z projektu jest praktyczniejsze i szybsze, nie ma pośrednika w postaci nowego rozporządzenia narodowego, i słusznie. Nie mnóżmy bytów. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) 4. Par. 17 – co znaczy niezwłocznego. Wyżej użyto 3 dni. Tu nie ma nic, czyli ile?<br /> :To taki prawniczy termin-wytrych. Zdaje się że to 14 dni. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) :[http://www.serwisprawa.pl/artykuly,72,21190,co-oznacza-termin-niezwlocznie Odsyłacz] podający dlaczego to ogólnie 14 dni. I na wszelki wypadek cytat: <small>"W glosie do uchwały SN z dnia 19 maja 1992 r. (sygn. akt III CZP 56/92), K. Korzan zaznaczył, że „niezwłoczność oznacza konieczność respektowania czasu potrzebnego dłużnikowi do zabezpieczenia prawidłowego wykonania zobowiązania. Długość tego czasu zależna jest od istniejących w obrocie cywilnym stosunków w odniesieniu do skonkretyzowanego zobowiązania. Czasu potrzebnego do niezwłocznego wykonania zobowiązania nie da się oznaczyć sztywno określoną liczbą dni czy tygodni. Przyjmuje się, że w sytuacjach typowych, gdy dłużnik dokonuje prostych czynności polegających na zwykłym przeliczeniu towaru, sprawdzeniu faktury jako dokumentu rozliczeniowego, wysłaniu należności przekazem pocztowym, na dokonanie tych czynności z reguły wystarcza dłużnikowi około dwóch tygodni”</small> [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 21:40, 17 wrz 2016 (CEST). =================================================================================================<br /> Dodatkowo ciekawy zapis:<br /> Polityka certyfikacji narodowego centrum certyfikacji określa wykorzystywany w narodowym centrum certyfikacji zestaw przekształceń matematycznych służących do zamiany informacji na niezrozumiałą, <big>'''czasami'''</big> z wykorzystaniem parametrów zależnych od zastosowanego klucza (Algorytmy kryptograficzne).<br /> Czy w akcie prawnym winien być umieszczony zapis iż czasami coś ma być uwzględnione?<br /> Przepisy rozporządzenia muszą być konkretne.<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 12:00, 15 wrz 2016 (CEST) :Też to wyłapałem. Jest bez sensu, ponadto jaka informacja ma być niezrozumiała??? Samo to określenie "niezrozumiała" jest paradne. Czy nie chodzi o zakodowanie informacji? [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) Par 9 i 13 - powinien być dodany jakiś czas maksymalny, typu 'nie dłużej niż ....' :Tu bym zostawił. Po co ograniczenia. Niech rynek zdecyduje. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) Par 8 - domyślnie nie są to dni robocze (?) :Tak. Jak n ie ma dookreślenia, to dni są kalendarzowe. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) Par 4 p. 2 - tutaj trzeba też zaznaczyć, że korekta NBP jest widoczna :Tak, też na to zwróciłem uwagę. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) [[Użytkownik:Pełech-Pilichowski Tomasz|Pełech-Pilichowski Tomasz]] ([[Dyskusja użytkownika:Pełech-Pilichowski Tomasz|dyskusja]]) 09:13, 16 wrz 2016 (CEST)<br /> ================================================<br /> Proponowana treść:<br /> <br /> Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o zaopiniowanie projektu rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie krajowej pragnie zwrócić uwagę na niezwykle krótki czas jaki pozostawiono opiniodawcom do dyspozycji aby przeanalizować przedmiotowy dokument.<br /> Zauważyliśmy sprzeczność w pkt 1 i 4 § 6. Narodowe centrum certyfikacji nie może wydawać certyfikatu narodowego dostawcy usług zaufania, jeśli polityka certyfikacji ma być uzgadniana z kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania. Polityka definiuje zasady/reguły certyfikowania – m.in. okres ważności certyfikatu. Jeśli nie mamy certyfikowanych kwalifikowanych dostawców usług zaufania, to nie da się z nimi uzgodnić polityki, a skoro jej nie ma, certyfikacja jest niemożliwa.<br /> Ponieważ elementem polityki jest zestaw/wykaz/opis stosowanych algorytmów kryptograficznych to uzgadnianie dopuszczalnych algorytmów z certyfikowanymi dostawcami oznacza działanie według modelu „co możecie zaoferować”, zamiast „co macie dostarczyć”. Rodzi to ryzyko odrzucenia mocniejszych, ale i trudniejszych w implementacji algorytmów na rzecz tańszych rozwiązań.<br /> Projekt rozporządzenia określa terminy w dniach roboczych za wyjątkiem §8, rodzi się więc pytanie czy jest to zabieg celowy i domyślnie należałoby przyjąć dni kalendarzowe. Dodatkowo w §17 użyto określenia „niezwłocznie” bez uzupełnienia o maksymalny termin podczas gdy w §2 i§5 dodano „nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych…..”<br /> Przepis § 11 o brzmieniu „Polityka certyfikacji narodowego centrum certyfikacji określa wykorzystywany w narodowym centrum certyfikacji zestaw przekształceń matematycznych służących do zamiany informacji na niezrozumiałą, czasami z wykorzystaniem parametrów zależnych od zastosowanego klucza (Algorytmy kryptograficzne).” Jest nie tylko niezrozumiały ale zawiera również niejednoznaczność, która jest niedopuszczalna w przepisach dlatego też sugerujemy usunięcie słowa „czasami” i nadanie wspomnianemu paragrafowi nowego brzmienia o treści” „Polityka certyfikacji narodowego centrum certyfikacji określa wykorzystywany w narodowym centrum certyfikacji zestaw przekształceń matematycznych służących do zamiany informacji na niezrozumiałą wraz z wykorzystanymi parametrami zależnymi od zastosowanego klucza (Algorytmy kryptograficzne).”<br /> Zalecamy również określenie maksymalnego czasu ważności certyfikatu w § 9 i 13<br /> ============================<br /> Tomku zredaguj i wkomponuj proszę treść Twojej ostatniej uwagi - Par 4 p. 2 - tutaj trzeba też zaznaczyć, że korekta NBP jest widoczna<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 13:09, 16 wrz 2016 (CEST) <br /> ============================<br /> Nie zgadzam się z częścią powyższych uwag.<br> 1. "Narodowe centrum certyfikacji nie może wydawać certyfikatu narodowego dostawcy usług zaufania, jeśli polityka certyfikacji ma być uzgadniana z kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania." A dlaczego nie może? <br /> 2. Moim zdaniem zapis § 11 o brzmieniu „Polityka certyfikacji narodowego centrum certyfikacji określa wykorzystywany w narodowym centrum certyfikacji zestaw przekształceń matematycznych służących do zamiany informacji na niezrozumiałą, czasami z wykorzystaniem parametrów zależnych od zastosowanego klucza (Algorytmy kryptograficzne)." jest poprawny. Rzeczywiście czasami są wykorzystywane parametry zależen od zastosowanego klucza. Kwestionowane sformułowanie "czasami z wykorzystaniem ..." występowało już w rozporządzaniach w przeszłości i w definicjach algorytmów kryptograficznych. Np w http://sigillum.pl/upload/pdf/Rozp.%20RM%20z%20dnia%207%20sierpnia%202002r..pdf <br /> :Ok, ale to to dość słaby argument, że tak było w przeszłości. Tamten i ten zapis jest b. niechlujny językowo i semantycznie. Dla mnie niezrozumiały jest bełkot, a algorytmy szyfrujące nie tworzą informacji - bełkotu, a tworzą informację zaszyfrowaną (zakodowaną). Słowo "czasami" jest dobre w języku potocznym, pospolitym, a nie w akcie normatywnym. Wyąej jest propozycja, dopracuję ją. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) 3. Moim zdaniem nie ma żadnej sprzeczności w pkt 1 i 4 § 6 [[Użytkownik:Żmudziński Janusz|Żmudziński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Żmudziński Janusz|dyskusja]]) 21:15, 16 wrz 2016 (CEST) Garść innych uwag.<br> par. 5 trzeci wiersz - jest "kopi" powinno byc "kopii"<br> § 11. --- to już wyżej się odniosłem--- Par. 15<br> 2. W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych certyfikatów stosuje kwalifikowany dostawca usług zaufania również normę ETSI EN 319 411.<br> szyk jest zły - powinno być: W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych certyfikatów kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje również normę ETSI EN 319 411.<br> 3. W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych znaczników czasu kwalifikowany dostawca usług stosuje zaufania również normę ETSI EN 319 421.<br> też zły szyk - powinno być: 3. W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych znaczników czasu kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje również normę ETSI EN 319 421.<br> 4. Kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje normy określone w ust. 1-3, do czasu wydania przez Komisję Europejską innych formatów, środków i procedur, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 253 z 28.08.2014, str. 73). Użyte sformułowanie "... wydania ... innych formatów, środków i procedur, ..." jest niezrozumiałe, wystarczy zamiast tego stwierdzenie "Kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje normy określone w ust. 1-3 do czasu wydania przez Komisję Europejską aktów wykonawczych, o których mowa w art. 19 ust. 4 ..." W uzasadnieniu używa się określenia narodowego centrum certyfikacji słusznie jako nazwy własnej - Narodowe Centrum Certyfikacji. Taką samą pisownię należy konsekwentnie stosować w rozporządzeniu. Reszta wieczorem. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 12:43, 17 wrz 2016 (CEST) ==Propozycja tekstu opinii== Zamieszczam poniżej tekst propozycji:<br> <div style="background-color:MintCream;"> Polskie Towarzystwo Informatyczne w odpowiedzi na prośbę o zaopiniowanie projektu rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie krajowej infrastruktury zaufania pragnie zwrócić uwagę na niezwykle krótki czas jaki pozostawiono opiniodawcom do dyspozycji aby przeanalizować przedmiotowy dokument.<br /> W odniesieniu do propozycji tekstu rozporządzenia przekazujemy poniższe uwagi i sugestie. Ad. ust. 2 § 4<br> Przepis ustępu dotyczy sprostowań oczywistych błędów pisarskich, nie wymaga jednak stosowania wymogu z ustępu 1, tj. że zmiana treści wpisu nie może prowadzić do usunięcia poprzedniej treści. Proponujemy, aby do ust. 2 dodać zdanie: „Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio”. Ad. ust. 4 § 6<br> Przewidziane ww. przepisem uzgadnianie polityki certyfikacji może rodzić ryzyko dotyczące selekcji algorytmów kryptograficznych. Wynika to z tego, iż elementem polityki jest zestaw/wykaz/opis stosowanych algorytmów kryptograficznych, a uzgadnianie z certyfikowanymi dostawcami dopuszczalnych algorytmów może skłaniać do wyboru tych algorytmów wg zasady „co [dostawca] może zaoferować” zamiast „co [dostawca] powinien dostarczać”, i w konsekwencji doprowadzać do odrzucania mocniejszych, ale i trudniejszych w implementacji algorytmów na rzecz tańszych rozwiązań.<br /> Ad. terminy w dniach<br> Projekt rozporządzenia określa terminy w dniach roboczych za wyjątkiem § 8. Uważamy, że należy również w tym paragrafie podać termin w dniach roboczych.<br /> Ad. § 11.<br> Przepis tego paragrafu jest sformułowany niestarannie. Wprawdzie praktycznie identycznie sformułowany przepis występował w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2002 r. w sprawie określenia warunków technicznych i organizacyjnych dla kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne [...] (definicja algorytmu szyfrowego w p. 2 § 2), ale warto obecnie dopracować dany tekst. Proponujemy zapis: „Polityka certyfikacji Narodowego Centrum Certyfikacji określa zestaw wykorzystywanych algorytmów kryptograficznych (przekształceń matematycznych), służących do zamiany informacji na zaszyfrowaną, w razie uzasadnionej potrzeby z wykorzystaniem parametrów zależnych od zastosowanego klucza.” Ad. ust. 4 § 15.<br> W przepisie „Kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje normy określone w ust. 1-3, do czasu wydania przez Komisję Europejską innych formatów, środków i procedur, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia ...” użyte sformułowanie "... wydania ... innych formatów, środków i procedur, ..." jest niezrozumiałe, wystarczy zamiast tego stwierdzenie "Kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje normy określone w ust. 1-3 do czasu wydania przez Komisję Europejską aktów wykonawczych, o których mowa w art. 19 ust. 4 ..."<br><br> Uwagi redakcyjne.<br> W uzasadnieniu używa się określenia narodowego centrum certyfikacji słusznie jako nazwy własnej - Narodowe Centrum Certyfikacji. Taką samą pisownię należy konsekwentnie stosować w rozporządzeniu. Ad. ust. 1 § 2<br> Po "Organ nadzoru" jest zbędny przecinek. Ad. § 5<br> W trzecim wierszu jest "kopi", powinno być "kopii". Ad. § 15<br> W ust. 2 należy zmienić szyk wyrazów.<br> Jest:<br> ''W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych certyfikatów stosuje kwalifikowany dostawca usług zaufania również normę ETSI EN 319 411.''<br> Powinno być:<br> W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych certyfikatów kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje również normę ETSI EN 319 411.<br><br> W ust. 3 należy zmienić szyk wyrazów.<br> Jest:<br> ''W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych znaczników czasu kwalifikowany dostawca usług stosuje zaufania również normę ETSI EN 319 421.''<br> Powinno być:<br> W przypadku świadczenia usługi wydawania kwalifikowanych znaczników czasu kwalifikowany dostawca usług zaufania stosuje również normę ETSI EN 319 421.<br> </div> Proszę o uwagi. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 22:48, 17 wrz 2016 (CEST)
Wróć do strony
Dyskusja:16-09.01
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto