Tekst źródłowy strony Dyskusja:16-07.12
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
Pierwsza część uwag:<br /> Instrumentem tym jest, ustanawiany w drodze uchwały Rady Ministrów, „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa. Wersja zaktualizowana”, wzbogacony o „Strategię Informatyzacji Państwa”. Powinno być raczej odwrotnie domyślna cyfrowość: usługi administracji publicznych powinny być z założenia cyfrowe (co obejmuje informacje nadające się do przetwarzania automatycznego) – tzn.? Jakie informacje nie nadają się do automatycznego przetwarzania? zasada jednorazowości: administracje publiczne powinny zadbać o to, aby obywatele i przedsiębiorstwa musiały im podawać te same informacje tylko raz. – To już chyba było wystarczy egzekwować. KA Art. 220. § 1. Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, znanych organowi z urzędu bądź możliwych do ustalenia przez organ na podstawie posiadanej ewidencji, rejestrów lub innych danych albo na podstawie przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych). powszechność i dostępność: administracje publiczne powinny opracować cyfrowe usługi publiczne tak, aby były one z założenia powszechne i dostosowane do różnych potrzeb, np. potrzeb osób starszych i osób niepełnosprawnych; - KRI i WCAG<br /> niezawodność i bezpieczeństwo: w przypadku wszystkich inicjatyw należy zapewnić wyższy poziom ochrony danych osobowych, prywatności i bezpieczeństwa informatycznego, niż wynikałoby to ze zwykłej zgodności z ramami prawnymi w tych dziedzinach, uwzględniając wspomniane elementy na etapie projektowania. – jak to zrobić? Jeśli narzucając prawem to mamy błędne koło. państwo ma być służebne wobec obywatela – ma zmieniać zagmatwane procedury w spójne i proste usługi oferowane droga elektroniczną oraz dzięki technologii cyfrowej ma łączyć rozproszone instytucje ;obywatela. – błąd pisowni (str. 8) Badania ze strony 11 – Czy można uzyskać dostęp do [pełnych wyników i opisu metodyki? Najczęściej usługi elektroniczne są udostępniane na platformie ePUAP (ponad 70% urzędów udostępniających e-usługi). – nic dziwnego bo nie ma specjalnego kłopotu – mało osób korzysta z ePUAP z powodu jego wcześniejszej niewydolności Wzrost zaawansowania usług elektronicznej administracji w Polsce wymaga działań nakierowanych zarówno na zwiększenie popytu na nie, jak i ich podaży. – brawo nareszcie mówi się też o popycie Obecnie nieco ponad jedna trzecia część urzędów administracji państwowej i rządowej posiada strategię rozwoju teleinformatycznego. –czy ktoś weryfikował ich jakość? dla 72% urzędów administracji rządowej największym problemem jest niewystarczająca liczba osób do obsługi informatycznej w stosunku do potrzeb. – przy ich stawkach….<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 11:41, 20 lip 2016 (CEST)<br /> Kolejna część uwag:<br /> Standaryzacja w obszarze elementów infrastruktury takich jak systemy operacyjne, serwery bazodanowe, serwery aplikacyjne i infrastruktura ale tak, by żaden dostawca nie uzyskał pozycji monopolisty. – standaryzcja systemów operacyjnych już zakłada stworzenie monopolisty(str 47)<br /> Wypracowanie standardów, zaleceń i metod kontroli w zakresie bezpieczeństwa systemów i podmiotów współpracujących z systemami administracji państwowej. – takie standardy, zalecenia i metody już istnieją (KRI i zalecenia kontrolne), problem jest z ich realizacją a zwłaszcza z kontrolą(szansa dla IR)<br /> --[[Użytkownik:Jatkiewicz Przemysław|Jatkiewicz Przemysław]] ([[Dyskusja użytkownika:Jatkiewicz Przemysław|dyskusja]]) 10:24, 21 lip 2016 (CEST) Przesyłam moje uwagi/wątpliwości: 1. Brakuje uwzględnienia kwestii edukacji (np. 1 system rekrutacyjny na studia, przepływ informacji OKE-Uczelnie (bez pośrednika KREM), dołączenie szkół itp. 2. Jeśli ma to nie być kolejna lista życzeń pytanie jak jednostki terenowe będą miały zagwarantowane finansowanie sprzętu i oprogramowania, co z utrzymaniem? Co z kwestią szkoleń dla pracowników urzędów itd.? 3. Co z elektronicznym głosowaniem (ujęte jest tylko na jednym wykresie, ale propozycji brak)? 4. Tworzenie i utrzymanie interoperacyjnych systemów: problem potraktowany ogólnikowo. Wydaje mi się, że w tworzeniu tego typu rozwiązań współuczestniczyć powinny uczelnie (granty celowe). Daje to kontrolę nad rozwiązaniem i redukuje koszt. Teoretycznie bezsensowną sytuacją jest, kiedy system strategiczny robi np. amerykańska firma. Czy w USA soft dla rządu robią spółki niemieckie? Czy w Rosji amerykańskie? 5. Czy nie założyć do uwierzytelniania 'nowego' dowodu osobistego? 6. Puszczenia hasła: robimy świetne, interoperacyjne, nowoczesne systemy spowoduje jak zwykle brak spójność (zbyt mocno po macoszemu traktowane są zamówienia publiczne). Spowoduje to, że (a) w trakcie produkcji software'u dla różnych jednostek powstaną niespójności oraz (b) jest duże prawdopodobieństwo, że rozwiązania będą ciężkie do dalszej rozbudowy [[Użytkownik:Pełech-Pilichowski Tomasz|Pełech-Pilichowski Tomasz]] ([[Dyskusja użytkownika:Pełech-Pilichowski Tomasz|dyskusja]]) 23:39, 21 lip 2016 (CEST) ------- 1. Rzetelna analiza i zgłoszenie uwag do tego dokumentu (133 s.)w ciągu 14 dni nie jest możliwa. Zwłaszcza w sytuacji gdy konsultacje odbywają się w sezonie urlopowym. J. Nowak sugerował na liście aby w ogóle nie zgłaszać uwag lecz napisać, że jako poważna organizacja nie jesteśmy w stanie przedstawić opinii w ciągu 14 dni. 2. Czy MC zrezygnowało z koncepcji architektury korporacyjnej państwa? 3. Dokument nie zawiera żadnych zapisów dot. neutralności technologicznej. Przynajmniej ja tego nie znalazłem. Jesli tak, to czy jest to przeoczenie czy celowe działanie. 4. 6.2 Główny Informatyk Kraju <small>Główny Informatyk Kraju to koncepcja, której osią jest koordynowany przez Ministra Cyfryzacji zestaw mechanizmów porządkujących proces informatyzacji Państwa. Koncepcja ta obejmuje zarządzanie obszerną strukturą organizacyjną z jasno określonymi rolami poszczególnych aktorów, opiera się na zasadach ponownego wykorzystania (reuse) i współdzielenia zasobów, integracji systemów i ich referencyjności. Ma na celu obniżenie kosztów wytwarzania oraz utrzymania systemów IT. Rolą Głównego Informatyka Kraju jest centralizacja infrastruktury teleinformatycznej oraz integracja zasobów i systemów teleinformatycznych Państwa. Mechanizmy GIK opisane są szczegółowo w SIP MC</small>''Tekst pochyłą czcionką'' - to jest zupełnie, dla mnie, niezrozumiała konstrukcja słowna. Co to? Urząd czy stanowisko? Po co? Jakie ma zadania? 5. cdn, <br /> [[Użytkownik:Żmudziński Janusz|Żmudziński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Żmudziński Janusz|dyskusja]]) 23:39, 23 lip 2016 (CEST)
Wróć do strony
Dyskusja:16-07.12
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto