Tekst źródłowy strony Dyskusja:16-01.01/SI-JDo
Skocz do:
nawigacji
,
wyszukiwania
Po przeczytaniu dokumentu uważam, że jest to materiał doraźny, co zresztą potwierdzone jest w jego tekście i co wskazał Janusz Ż. - jego horyzontem jest generalnie rok 2016. Oczywiście zrozumiały jest faktor czasu - działanie od dwóch-trzech miesięcy, i pozytywnym jest utworzenie tego dokumentu, będące przy tym swego rodzaju dokumentem otwarcia. Pomijając zatem to, że kierunki winny wynikać ze strategii (której obecnie nie ma), to można się do nich odnieść co do ich istoty. (Ale to potem). Tym niemniej należy oczekiwać od ministerstwa opracowania strategii informatyzacji (cyfryzacji) państwa, sporządzonej we właściwej objętości. To ostatnie określenie oznacza, że nie może to być dokument zbyt duży (opasły) i zbyt szczegółowy. Przede wszystkim wraz ze wzrostem objętości i szczegółowości strategii maleje ich użyteczność praktyczna, a zużycie zasobów (osób, czasu, finansów) - rośnie. Nie możemy sobie (my, państwo) na to pozwolić. W tym przyszłym opracowaniu istotne są następujące elementy: przytoczenie przydzielonej ustawowo właściwości ministerstwa (ustawa o działach i rozporządzenie o szczegółowym zakresie), przegląd (o ile istnieje) poprzedniej strategii, przegląd dobrych wzorców, praktyk, doświadczeń w wybranych krajach, ustalenie misji i wizji, a na podstawie tego kierunków działań z horyzontem czasowym (może być określony w wizji), ustalenie mierników generalnych i pewnego zestawu szczegółowych. W przypadku przydzielonej ustawowo właściwości ministerstwa wykonałem poniższe uporządkowanie (autorskie) - dla oceny omawianych kierunków (ale może to być zastosowane w ww. nowej strategii): 1. Dział informatyzacja obejmuje sprawy: {| class=wikitable style="background-color:white" ! [grupowanie spraw ustawowych w różnorodne obszary merytoryczne, w których dane sprawy są w mniejszym lub większym stopniu powiązane] |- | style="background-color:MintCream"| '''(O1 - obszar administracji publicznej)''' |- || *1) informatyzacji administracji publicznej; *2) systemów i sieci teleinformatycznych administracji publicznej; *9) rozwoju usług świadczonych drogą elektroniczną oraz usług na żądanie; |- | style="background-color:MintCream"| '''(O2 - obszar techniczny)''' |- || *3) technologii i technik informacyjnych; *4) standardów informatycznych; *12) koordynacji interoperacyjności; |- | style="background-color:MintCream"| '''(O3 - obszar rozwoju)''' |- || *5) wspierania inwestycji w dziedzinie informatyki; |- | style="background-color:MintCream"| '''(O4 - obszar społeczeństwa informacyjnego)''' |- || *6) zastosowań technologii informatycznych w społeczeństwie informacyjnym; *7) rozwoju społeczeństwa informacyjnego; *8) przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu; |- | style="background-color:MintCream"| '''(O5 - obszar komunikacji informacyjnej wykorzystującej energię elektromagnetyczną)''' |- || *11) telekomunikacji; |- | style="background-color:MintCream"| '''(O6 - obszar międzynarodowy, w tym unijny)''' |- || *13) udziału w kształtowaniu polityki Unii Europejskiej w zakresie informatyzacji. *10) realizacji zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie informatyzacji; |} Powiązanie kierunków działań MC w ww. obszarami, a w konsekwencji ze sprawami powierzonymi ustawowo MC {| class=wikitable {{W-2k| [O1, (O4)] | * 1 Orientacja administracji państwa na usługi cyfrowe }} {{W-2k| [---] | * 2 Inwentaryzacja i monitorowanie systemów e-administracji }} {{W-2k| [O1, (O4)] | * 3 Jeden portal informacji i usług administracji rządowej }} {{W-2k| [O1, (O4)] | * 4 Brama do usług }} {{W-2k| [O1, (O4)] | * 5 BIP - Biuletyny Informacji Publicznej }} {{W-2k| [O1] | * 6 Wdrożenie ładu organizacyjno-decyzyjnego }} {{W-2k| [O2, O1, O4, O5] | * 7 Zapewnienie bezpiecznego dostępu do sieci oraz usług e-administracji }} {{W-2k| [O1, O4] | * 8 Zintegrowanie i rozwój rejestrów państwowych }} {{W-2k| [O1, O4, O2] | * 9 Przyjęcie jednolitego standardu cyfrowej identyfikacji obywateli }} {{W-2k| [O1] | * 10 Rozwój centrów przetwarzania danych e-administracji }} {{W-2k| [O1] | * 11 Rozwiązania instytucjonalne – budowa struktury koordynacyjnej }} {{W-2k| [O1] | * 12 [Wypracowanie Linii Współpracy na styku Rząd-Samorząd }} {{W-2k| [O1, O4] | * 13 Konsultacje społeczne oraz udział społeczny w procesie legislacyjnym }} {{W-2k| [O1, O2] | * 14 Przyjęcie standardu elektronicznego obiegu dokumentów w administracji }} {{W-2k| [O4, O5, (O3)] | * 15 Zwiększenie efektywności wydatkowania środków z POPC 2014-2020 }} {{W-2k| [O1] | * 16 Podnoszenie kompetencji po stronie administracji }} {{W-2k| [O6] | * 17 Zwiększenie skuteczności działań Polski w zakresie ICT zarówno w instytucjach UE, jak i innych instytucjach międzynarodowych }} |} Liczba wskazań danego działu przez kierunki działań MC {| class=wikitable |- | | O1 | | <div align="right">14</div> | | | | obszar administracji publicznej |- | | O2 | | <div align="right">3</div> | | | | obszar techniczny |- | | (O3) | | <div align="right">1</div> | | | | obszar rozwoju |- | | O4 | | <div align="right">9</div> | | (O4) - 4 razy | | obszar społeczeństwa informacyjnego |- | | O5 | | <div align="right">2</div> | | | | obszar komunikacji informacyjnej … |- | | O6 | | <div align="right">1</div> | | | | obszar międzynarodowy, w tym unijny |} Co do mierników (których brakuje też dla omawianych kierunków), to można zastosować dobry wzorzec - brytyjski (zresztą kierunki wspominają, że wzorce z wyspy będa brane pod uwagę). Zatem idąc w tym kierunku warto zaproponować dla przyszłej strategii, ale też być może dla ocenianego dokumentu jeden schemat mierniczy generalny (i być może ocena stanu aktualnego państwa nie będzie aż tak pesymistyczna jak jednak zaproponowana). Jest to ocena dojrzałości cyfrowej państwa, zaczerpnięta ze strategii rządu Zjednoczonego Królewstwa (skorzystałem z informacji podanej przez Janusza Ż.): * https://www.gov.uk/government/publications/government-digital-strategy/government-digital-strategy wzorowanego na podobnej konstrukcji UE * https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/european-digital-capability-framework * https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/EDCF.pdf Tekst jest poniżej: {| {{W-2k | '''5''' | Digital is at the heart of policy and strategy. Services are digital by default. Digital culture is strong: agile, user-centred, innovative, responsive.}} {{W-2k | '''4''' | Senior management have made significant progress in delivering the vision and plan, implementing new capability and trialling it successfully by re-engineering a range of services to be digital by default.}} {{W-2k | '''3''' | Senior management in place with a remit to set targets, develop over-arching vision and plan, and develop necessary capability and culture. Digital is seen as a key transformation and advocacy is strong at key parts of the organisation.}} {{W-2k | '''2''' | Some digital services, but often of limited quality. Digital teams in place but tend to be siloed in business units or service/programme teams and have limited budget and remit. Senior (board level) digital management not in place.}} {{W-2k | '''1''' | No awareness of digital capability, no resources allocated, no digital strategy, plan or metrics, no understanding of best practice, no digital services.}} |} Moje tłumaczenie '''Stopnie dojrzałości cyfrowej władz publicznych''' - 5 to stopień najwyższy {| class=wikitable {{W-2k | '''5''' | Cyfryzacja (informatyzacja) jest jądrem polityk i strategii. Usługi (publiczne) są cyfrowe domyślnie (z definicji). Kultura cyfrowa jest trwała oraz zwinna, zorientowana na użytkownika, innowacyjna, elastyczna.}} {{W-2k | '''4''' | Najwyższa kadra zarządcza władz publicznych poczyniła znaczne postępy w przekazywaniu wizji i planów, wdrażaniu nowych udogodnień i skutecznym ich testowaniu poprzez przeprojektowanie szeregu usług na cyfrowe domyślnie (z definicji).}} {{W-2k | '''3''' | Najwyższa kadra zarządcza władz publicznych wykonuje obowiązki ustalenia celi, opracowania wszechogarniających wizji i planów oraz udogodnień i kultury cyfrowej. Informatyzacja (cyfryzacja) jest postrzegana jako kluczowa część transformacji państwa, a wsparcie publiczne jest trwałe i stanowi kluczową część danej jednostki władzy publicznej.}} {{W-2k | '''2''' | Pewne usługi są cyfrowe, ale często ich jakość jest ograniczona. Zespoły cyfrowe istnieją, ale mają tendencje do silosowego ograniczania się do swoich jednostek organizacyjnych lub zespołów usługowo/programowych, ponadto mają ograniczone budżety i zadania. Nie występuje wyższe (na poziomie analogicznym do zarządu organizacji biznesowej) kierownictwo cyfrowe.}} {{W-2k | '''1''' | Nie ma świadomości potrzeb cyfrowych, nie są przydzielone zasoby, nie ma cyfrowych: strategii, planów, mierników, nie ma zrozumienia najlepszych praktyk, nie ma usług cyfrowych.}} |} cdn. [[Użytkownik:Dorożyński Janusz|Dorożyński Janusz]] ([[Dyskusja użytkownika:Dorożyński Janusz|dyskusja]]) 15:33, 8 lut 2016 (CET)
Szablon:W-2k-1c
(
tekst źródłowy
)
Szablon:W-2k-1l
(
tekst źródłowy
)
Wróć do strony
Dyskusja:16-01.01/SI-JDo
.
Menu nawigacyjne
Osobiste
Logowanie i rejestracja
Przestrzenie nazw
Strona
Dyskusja
Warianty
Widok
Czytaj
Tekst źródłowy
Wyświetl historię
Działania
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Portal społeczności
Pomoc
Obsługa
Wniosek o konto